Als je binnen 5 dagen moet betalen en er zit een weekend tussen moet men daar dan rekening mee houden?

Ik heb op vrijdag een brief van een deurwaarder gehad dat ik een rekening binnen 5 dagen (niet werkdagen!) moest betalen na dagtekening van de brief. De brief was afgelopen donderdag verstuurd en ik vond hem vrijdagavond in mijn postvak.

Aangezien het betalingsverkeer bij de banken in het weekend stil ligt wordt een betaling pas maandag verwerkt en ontvangen ze het dinsdag op hun rekening. M.a.w. 1 dag te laat.

Overigens heb ik vastgesteld dat ik wel betaald heb en ik heb ze daar per e-mail van op de hoogte gesteld en ook het bedrijf dat de vordering aan de deurwaarder had overgedragen.

Moet ik dan toch incassokosten betalen zelfs als ze toegeven dat ik betaald heb?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
10.4K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Als je de donderdag dat de brief verstuurd is niet mee telt hebben ze dinsdag het geld, en dat is op tijd. De bezorg dag van de brief mee tellen is een beetje raar, wat nou als jij net een week weg bent? Dan krijg je die brief toch ook niet.

Het beste antwoord

U heeft, denk ik, een brief gekregen van een deurwaarder (is geen gerechtsdeurwaarder) via een incassobureau.
Genoemde vijf dagen worden, is mijn ervaring als er een weekend tussenzit, voor een natuurlijk persoon niet als redelijk en billijk gezien. In veel gevallen echter, komt de brief per post op vrijdag op de deurmat. Men houdt er rekening mee dat veel personen met bepaalde beroepen alleen het weekend thuis zijn.

Als u het bewijs hebt dat u het bedrag op vrijdag hebt overgemaakt, is er niets aan de hand. Zaterdag of zondag overmaken had ook gekund, dan staat het echt wel maandag op de rekening. Het betalingsverkeer gaat supersnel en niet via een manke ezel.
Als u kunt bewijzen op tijd betaald te hebben, kunnen er geen incassokosten berekend worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik bedoel dus: extra incassokosten wegen het niet op tijd betalen binnen vijf dagen.
De incassokosten die vermeld staan in de brief die u donderdag ontving, dient u wel te betalen. Deze kosten zijn gemaakt door de schuldeiser om de vordering te innen.

Toegevoegd na 1 uur:
U hebt een brief gekregen van de Landelijke Associatie van Gerechtsdeurwaarders (LAVG). Dat is een Incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie.
http://www.lavg.nl/particulier/
http://www.lavg.nl/particulier/begrippenlijst

U hebt het niet over een aanzegging en niet over een exploot, maar gewoon over een brief. Dan is dat een dringend verzoek om binnen vijf dagen te betalen. Dat is alles. Indien u zeker weet te hebben betaald, maakt u zich dan geen zorgen voor morgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Waar haal je vandaan dat het een incassobureau is. Daarnaast zegt hij zelf dat betaald moet worden 5 dagen na dagtekening van de brief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een brief van de Landelijke Associatie van Gerechtsdeurwaarders. Dus gaat het wel om een gerechtsdeurwaarder. Maar er is geen dagvaarding geweest, is dat niet nodig voordat een gerechtsdeurwaarder in actie kan treden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@tinus, een gerechtsdeurwaarder is een deurwaarder die o.a. ook de bevoegdheid heeft om personen op te roepen om voor de rechtbank te verschijnen. Een deurwaarder wordt daarvoor tot gerechtsdeurwaarder benoemd bij koninklijk besluit, waarin de plaats van vestiging wordt aangegeven.
LAVG is een moderne en professionele incasso- en gerechtsdeurwaarderorganisatie, zo luidt de omschrijving op hun website.

Andere antwoorden (1)

Het staat als jij het nu betaald hebt maandag op hun rekening en dat is dan precies op tijd.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt er maar aan welke incassokosten de vragensteller precies bedoelt.