Is het strafbaar als je meedoet aan heling maar niet weet dat wat je doet strafbaar is?

Wat ik dus bedoel:
Stel ik krijg een gestolen telefoon van iemand die ik ken. Ik neem deze telefoon aan en ik heb een sterk vermoeden dat hij gestolen is. Maar ik weet niet dat het aannemen van die telefoon mij strafbaar maakt( heling) . Ben ik dan alsnog strafbaar aangezien ik niet wist dat wat ik deed strafbaar was. Zo ja, wat zou dan de straf zijn voor een minderjarige en meerderjarige?

En deze vraag is pure nieuwsgierigheid.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Het beste antwoord

Ja, van iedereen wordt verwacht de regels en wetten te kennen.

Als je vermoedt dat iets gestolen is maar het niet zeker weet valt dit onder schuldheling. Hier staat een maximale straf op van één jaar gevangenisstraf of een boete die kan oplopen tot 78.000 euro. Wanneer je zeker weet dat iets gestolen is dan is dit opzetheling. Daar kun je maximaal een gevangenisstraf van vier jaar voor krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt ! Kort en bondig antwoord.

Andere antwoorden (1)

Als jij wist dat de telefoon gestolen was of dat redelijkerwijs had kunnen weten, ben je schuldig aan heling. Dat je niet wist dat helen niet mag, kan nooit een argument zijn: onbekendheid met de wet is dat nooit in het strafrecht. Wel is de straf hoger als iemand zeker wist dat het voorwerp gestolen was en er niet slechts een vermoeden was.

Ook als je niet of niet zeker weet dat voorwerp gestolen is, is er nog zoiets als gezond verstand en heb je ook een onderzoeksplicht. Als ik van een junk voor twee tientjes een bijna nieuwe fiets koop waar de boodschappen nog in de fietstassen zitten, ben ik schuldig aan heling ook als mij niet verteld is dat de diets gestolen was. Als ik bij een goed bekend staande fietsenzaak voor 350 euro een redelijke tweedehands koop met de officiële bon en garantie op wat nieuwe onderdelen erbij, moet ik er vanuit mogen gaan dat die fiets op eerlijke wijze verkregen is. Dan was ik te voeder trouw en ben ik niet schuldig als later alsnog blijkt dat hij ooit gestolen is.

Wat de straf is hangt van zoveel factoren af dat dat zo niet te zeggen is. Iemand die geen strafblad heeft en nooit met de politie in aanraking is geweest, krijgt waarschijnlijk een werkstraf of een boete. Verder maakt het dus uit of iemand wist dat iets gestolen was of slechts een vermoeden had (of had moeten hebben) en nog zo meer. Bij een minderjarige met blanco voorgeschiedenis vermoed ik dat het via HALT afgehandeld zal worden.

Wat voorbeelden: de 1e bron geeft als voorbeeld voor het helen van een gestolen scooter een werkstraf van 32 uur en het betalen van de schade; in de 2e vind je het verhaal van een 19-jarige man die voor een tientje een mobiele telefoon afkomstig uit een inbraak van iemand had gekocht. Hij beweerde wel niets van de inbraak te weten, maar volgens de rechter sprak dat hem niet vrij. Hij kreeg een taakstraf van 60 uur waarvan 30 voorwaardelijk en in de 3e staat het vonnis van een man die voor het kopen van een telefoon waarvan hij wist dat die was gestolen bij een brute roofoverval, tien weken gevangenisstraf kreeg.

Als dit jou is gebeurd, kun je het beste de telefoon naar de politie brengen en je verhaal uitleggen. Zeker als jij minderjarig bent en nooit eerder problemen hebt gehad, lijkt het me erg sterk dat je daarvoor vervolgd zult worden. Je kunt eventueel aanbieden de rechtmatige eigenaar een vergoeding te betalen, daarmee toon je je goede wil en bereidheid je fout alsnog recht te zetten.

Toegevoegd na 8 uur:
Zie reactie:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of je brengt hem terug naar de eigenaar, als je die kent. En biedt dán een vergoeding aan voor eventuele schade en het gebruik van de telefoon. Ik vind het trouwens moeilijk om te geloven dat je, zelfs al zou je nog nooit van heling gehoord hebben, niet door zou hebben dat het aannemen van een - vermoedelijk - gestolen gsm niet correct is. Zelfs een kind leert dat als je de jas van Piet ergens vindt, die jas terug moet naar Piet. En als Jan de jas van Piet heeft afgepakt en jou de jas wil geven, de jas nog steeds van Piet is en dus teruggegeven dient te worden. Al zou je niet weten wat heling is en weet je niets van het strafrecht, dan nog moet je m.i. kunnen bedenken dat a) het aannemen van een gestolen voorwerp de rechtmatige eigenaar - verder - benadeeld en b) dat de enige correctie actie in zo'n situatie is het zorgdragen voor teruggave van het voorwerp aan die rechtmatige eigenaar. Of is dat nu puur mijn rechtlijnigheid? Ik begrijp bij een klein kind een reactie van hebzucht en gemakzucht wel in zo'n geval ('ik wil hem graag houden, en heb hem niet zelf gestolen, dis hoe erg kan het zijn?') maar om eerlijk te zijn zou ik het raar vinden als zeker iemand van 16 jaar of ouder (de doelgroep van deze site) écht geen besef zou hebben van wat in zo'n situatie het juiste zou zijn om te doen, nog helemaal los van de wet en het strafrecht.