Mag ik als minderjarige een lening afsluiten? En is deze rechtsgeldig?

door omstandigheden (waarvan ikzelf de oorzaak was) moest ik op mijn 16-de naar een andere school. Mijn moeder had de zorg voor mij en bepaalde dat ik naar een priveschool moest: kosten € 5.500 per jaar.
Het betrof 2 jaar dus kostte dat € 11.000,-.
De lening daarvoor verschafte haar vriend. Deze werd aangegaan tussen hem en mij. Mijn moeder tekende mee met het contract. Rentes over de schuld heeft zij tot nu toe betaald.
De dure school was niet mijn keuze, ik voelde mij onder druk gezet door de situatie en heb het contract ondertekend. Het contract is door haar vriend zelf opgesteld met een relatief lastig taalgebruik. Ik moet hem nu nog € 6300,- terugbetalen (mijn zilvervlootrekening is er al aan opgegaan).
Is deze lening wel rechtsgeldig en zo nee wat kan ik doen? Ik ben nu 21 jaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Het beste antwoord

Om kort te gaan... als 16 jarige was jij destijds minderjarig en kon en mocht je niet op persoonlijke titel een lening aangaan. Jouw handtekening onder dat contract had dus geen rechtskracht, je was handelings onbevoegd! Ook de beslissing om jou naar een prive school te sturen komt volledig voor rekening van je moeder. De kosten daarvan mogen nooit zondermeer op haar kind afgewenteld worden, de ouders zijn ten allen tijden verantwoordelijk voor het welzijn en opvoeding van hun kroost.

De leningverstrekker (hier de vriend van je moeder) kan jou dus niet verantwoordelijk houden voor het nakomen van dat contract want dat bestaat niet tussen jou en die vriend van je moeder. Hier staat hij dus met lege handen.
Maar omdat je moeder destijds mee ondertekend heeft is de overeenkomst daarmee op haar overgegaan.
Zij was als jouw moeder en ouder de eerst verantwoordelijke voor jou en komt daarmee in jouw plaats.
Zij had de bevoegdheid om leningen af te sluiten maar slechts alleen op haar naam, niet die van jou. En daarbij maakt het niet uit of dat het een lening betreft die aangegaan wordt bij een bank of bij vrienden of familie.

Strikt juridisch gezien bestaat er nu dus een schuld overeenkomst tussen jouw moeder en haar vriend. Het is dus aan hen om dat onderling op te lossen.
Daarmee doet het niets af aan het feit dat jij inmiddels 21 bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als 16 jarige kan je volgens mij geen lening afsluiten. Je bent nog niet "volwassen"...

Je ouders horen voor je te zorgen, zowel wat voedsel/kleding/onderdak betreft als financieel, dus kosten voor het betalen van een school, tot je 21 jaar bent.

Het is niet juist, ik vind het ongehoord dat zoiets gebeurt.
Misschien is er juridisch een manier om het geld op je moeder te verhalen [zij heeft tenslotte het contract [mee-]getekend]. Ik raad je aan naar een juridisch loket en/of een sociaal raadsman te gaan en je verhaal te doen.
Omdat dit zo raar is, denk ik dat je misschien ook nog een maatschappellijk werker zou kunnen aanvragen, want zo te horen gebeuren hier vreemde dingen...
Bij de [deel-]gemeente in je woonplaats kun je informeren waar je Maatschappelijk werk kunt vinden, daar kun je dus ook je verhaal doen [en wel echt alles vertellen ook over je moeder en haar vriend die jou dus veel geld afhandig maken, zelfs je Zilvervloot ...].

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jodokus, ben met u eens, riekt naar een vreemde machtsverhouding. Snel naar dichtsbijzinde juridisch loket, persoonlijke afspraak is mogelijk.
Plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze min begrijp ik ook niet. Jammer dat de minner het niet uitlegt.
Iemand moet meerderjarig, dus 18 jaar of ouder of gehuwd zijn om een persoonlijke lening, een doorlopend krediet, een hypothecaire lening en dergelijke te kunnen afsluiten.

Juridisch gezien heeft dus je moeder een lening gesloten. Ouders kunnen verantwoordelijk zijn voor schulden die vóór de 18e verjaardag zijn ontstaan. Ouders zijn niet aansprakelijk voor de schulden die na de 18e verjaardag zijn ontstaan.

Je zou advies kunnen inwinnen:
Sociaal raadslieden bij de gemeente
Het Juridisch Loket
Rechtswinkel en wetswinkel
Advocaat

Denk ook aan het behoud van een goede relatie met je moeder.

Toegevoegd na 15 minuten:
Uiteindelijk zal jij of je moeder het bedrag toch terug moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Reizen, een +plus voor goed advies (de min begrijp ik niet) Juridisch loket, vestigingen door heel Nederland. Afspraak maken voor een persoonlijk bezoek. Deze kwestie is niet in 10 minuten aan de balie op te lossen. http://www.juridischloket.nl/contact/bezoekhetjuridischloket/Pages/default.aspx Jammer van de tweede toevoeging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De min begrijp ik niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De min is niet van mij, maar ik begrijp het wel.
Een moeder die jou zoiets flikt, waarom moet je dan rekening
houden met de goede relatie?
Leg het probleem daar waar het hoort: bij de moeder!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens Momo. Maar het gaat in eerste instantie om het advies, en dat is prima. Het probleem bij de moeder leggen lijkt niet zinvol. In deze kwestie zal toch een deskundige onafhankelijke derde (in dit geval een vierde) de jongeman/vrouw bij moeten staan.
Wat de goede relatie betreft: tsja de bewierookte familietherapeut Else-Marie van den Eerenbeem pleit er zelfs voor de relatie met de moeder altijd in stand te houden, ongeacht wat er gebeurt is. Jij en ik denken daar duidelijk anders over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gebeurt = gebeurd