Als u een bedrijf opricht, dan kunt u kiezen voor de bv als rechtsvorm. Voordeel van de bv is dat het een rechtspersoon is. Dit betekent dat niet u, maar de bv in de meeste gevallen aansprakelijk is voor eventuele schulden. U bent als bestuurder in dienst van de bv en u handelt uit haar naam. U kunt een bv alleen oprichten, of samen met anderen.
Het kapitaal van een bv is verdeeld in aandelen, die in bezit zijn van de aandeelhouder(s). De hoogste macht ligt bij deze aandeelhouders. De bestuurders geven de dagelijkse leiding aan het bedrijf. Een bv kan ook een raad van commissarissen hebben, die toezicht houdt op het bestuur. Bij kleine bv's is de bestuurder vaak de enige aandeelhouder.

Toegevoegd na 13 minuten:
Een besloten vennootschap is volledig rechtsbevoegd. Er zijn een aantal voorschriften die aan de BV het verrichten van bepaalde rechtshandelingen ontzeggen of die de gevolgen van de rechtshandeling niet aan de vennootschap zelf, maar aan anderen, bijvoorbeeld aan de bestuurders, toerekenen.
De BV kan geen niet-volgestorte aandelen in haar kapitaal verkrijgen, zij mag volgestorte eigen aandelen slechts onder bepaalde voorwaarden in haar kapitaal opnemen.
Leningen met het oog op het nemen of verkrijgen van aandelen door anderen in haar kapitaal of van certificaten daarvan, mag de vennootschap slechts verstrekken tot ten hoogste het bedrag van de uitkeerbare reserves en voor zover de statuten dit toestaan.
De BV kan geen eigen aandelen nemen, maar wel inkopen en / of intrekken (amortisatie).

Deze voorschriften zijn er om te voorkomen dat het vermogen van de besloten vennootschap wordt uitgehold.