Gebeurt er iets met de erfenis als iemand na vele jaren alsnog wordt vrijgesproken van moord?

Dit na aanleiding van de uitzending over de butler die het niet gedaan zou hebben, zie link.

Man wordt veroordeeld voor moord op zijn steenrijke vrouw, tientallen jaren geleden en voor jaren naar de gevangenis gestuurd. Als ik het goed begrijp is hij daardoor onterfd.
Het geld is daardoor (zeer waarschijnlijk) geheel naar haar kinderen gegaan.

Wat nu, als nu alsnog wordt aangetoond dat hij het niet heeft gedaan en onschuldig is. Kan hij dan alsnog zijn deel van de erfenis opeisen, en van wie? Van die kinderen of bijv van de staat die de fout heeft gemaakt?

Toegevoegd na 33 seconden:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1377284

10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Volgens hetzelfde programma (advocaat) kan bij vrijspraak de gemiste erfenis op de staat verhaald worden.
10 jaar geleden
Summo
10 jaar geleden
aha, ik had het geheel zo vluchtig bekeken dat dat aspect aan mijn aandacht was ontsnapt, dat is dan wel een risico voor de staat erbij (en voor onze portemonnee), boven op het smartengeld dat iemand krijgt, geheel terecht natuurlijk, in zo'n geval, komen deze kosten er ook nog eens bij.