Wanneer moet een vreemdeling een referent hebben?

Ik vind in veel stukken tekst dat een referent dingen aan moet vragen voor een vreemdeling, maar is een vreemdeling verplicht om een referent te hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Nee dat is de vreemdeling niet.
Een referent is iemand uit Nederland die er belang bij heeft dat een vreemdeling vanuit het buitenland naar Nederland komt. Bijvoorbeeld iemand die zijn buitenlandse partner naar Nederland wil halen. Maar ook om economische redenen. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf dat graag een werknemer in dienst wil nemen uit het buitenland.

De verblijfsdoelen waarbij een referent aan te pas kan komen worden ondergebracht in 5 economische clusters (culturele uitwisseling, studie, arbeid tijdelijk, arbeid regulier en kennis en talent) en 3 sociale clusters (familie en gezin, humanitair tijdelijk en bijzonder verblijf)

Een referent heeft rechten (hij mag bijvoorbeeld een verblijfsvergunning voor de vreemdeling indienen) maar ook plichten (informatieplicht, administratie- en bewaarplicht, zorgplicht).

Mocht een vreemdeling dus naar Nederland willen komen en hier niemand kennen, dan heeft hij dus geen referent.