Mag je als eigenaar van een zaal weigeren die te verhuren om een willekeurige (dus bv. discriminerende) reden ?

Naar aanleiding van dit bericht:

http://www.gaysite.nl/nieuws/1341/Utrechtse_kerk_weigert_homo.html

is ophef ontstaan.

Mijn eerste gevoel hierbij was, dat -even aangenomen dat die Utrechtse kerk echt de eigenaar van het gebouw is, (maar daar heb ik geen duidelijkheid over ) - zij dan het laatste woord zouden hebben in de vraag aan wie zij hun gebouw verhuren, en dat 'juridische stappen' daarom helemaal geen zin hebben.

Of weegt in zulke gevallen het verbod op discriminatie zwaarder dan het beschikkingsrecht van de eigenaar , en kan zo'n verhuurder alsnog gedwongen worden?

(Ben gewoon benieuwd hoe dit juridisch geregeld is omdat dit in het nieuws kwam)

10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ben ik ook benieuwd naar...
Stel je voor als ik met een groep satanaanbidders een zaal wil huren daar, zouden ze dat dan ook niet mogen weigeren?
Zou het kunnen zijn dat de zaal op aanvraag te huur is, maar dat het semi-commercieel is? Dat is in meer kerken zo, en dan zouden ze zelf mogen beslissen aan wie lijkt me...
Vakantiehuisjes worden bijvoorbeeld vaak niet aan groepen jongeren verhuurd, dan is er toch ook sprake van (leeftijds-)discriminatie, en toch gebeurt dit volop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kierkegaard, ben ook benieuwd. Bij niet alledaagse juridische aangelegenheden wint vaak degene die het beste in de Wetboeken kan zoeken.

Antwoorden (1)

Je mag niet weigeren om discriminerende reden je kan wel weigeren je zaal te verhuren. Je bepaald als eigenaar wanneer je je zaal wel of niet wil verhuren. Vandaag wel morgen niet bijvoorbeeld.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bron?
ronron1212
10 jaar geleden
Een eigenaar bepaald zelf of hij wel of niet open wil zijn.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Maar waar liggen precies de grenzen ? Zou bijvoorbeeld, zoals in de 1e reactie op de vraag zelf (die van JanLast) , een groep jongeren het niet-verhuren van een vakantiehuisje wel kunnen aanvechten wegens discriminatie? Want inderdaad, dat gebeurt heel veel ...
ronron1212
10 jaar geleden
Als het een vakantiehuisje is dat licht in een park waar de doelgroep ouderen is dan kan dat.
kierkegaard47
10 jaar geleden
En wat maakt dan precies, dat zo'n vakantiepark wèl "doelgroep ouderen" kan aangeven -- waarom is dat géén discriminatie, en het aangeven dat je liever niet verhuurt aan een homobelangengroepering wél ? Ik bedoel dit niet polemisch hoor, maar ik probeer gewoon het precieze onderscheid te snappen.
kierkegaard47
10 jaar geleden
euh .... of bedoel je met 'dan kan dat' : ja, dat zou (succesvol) aangevochten kunnen worden door een groep jongeren :)
ronron1212
10 jaar geleden
Verhuren of verkopen als een bedrijf is geen recht en ook geen verplichting dat bepaal je als ondernemer zelf.