Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn stief moeder het het huis van haar en mijn overleden vader verkocht en woond nu in een verzorg tehuis .kan ik nu mij kindsdeel op eisen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Poet
10 jaar geleden
Bij mij geeft ze gewoon jaarlijks een bedrag aan mij en mijn zus. Je zou dat dus gewoon aan haar kunnen vragen als de verhouding daar goed genoeg voor is.
Poet
10 jaar geleden
Je krijgt dan minder bij haar overlijden. Als er een goede reden is dat je juist nu erg krap zit vindt ze dit misschien ook wel een prima idee.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Nee, jouw recht hierop ontstaat pas na haar overlijden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt er aan of je vader getrouwd of een samenlevings contract had. Zo niet kan het nog lastig worden. Immers had je al recht op je kindsdeel na overlijden van je vader. Tenzij hij heeft vastgelegd dat je stiefmoeder het vrucht gebruik van het huis had. Dan zou het wel netjes zijn om bij verkoop het kindsdeel te verdelen..... De belasingdienst rekent hier ook op.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Nog niet. Je hebt een vordering op je stiefmoeder en die is pas opeisbaar na haar overlijden. Groot risico is, dat zij het geld en andere zaken heeft opgemaakt, dat was haar recht. Dus is het voor je te hopen dat er nog iets te halen valt. Maar dan nog moet je wachten tot haar overlijden. Wellicht heeft ze een testament gemaakt waarbij ze anderen bevoordeelt: dan kan je uiteraard wel eerst je kindsdeel opeisen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja en nee
indien vader een tetstament had en daar iets van opeisen erfdeel vader is opgenomen, dan is het mogelijk het erfdeel uit te laten keren. wel even goed navragen bij de belastingdienst, er kan dan schenkbelasting schuldig zijn indien meer dan de contante waarde wordt uitgekeerd.
Is er niets van uitkeren erfdelen opgenomen in testament, dan is er niets aan te doen.

Wanneer de wettelijke verdeling van toepassing was bij overlijden vader en geen testament, dan kunnen de erfdelen ook niet worddn uitgekeerd. wel kunnen de kinderen een beroep doen op hun wilsrechten. de erfdelen kunnen dan zeker worden gesteld en stiefmoeder kan de hoofdsom niet opmaken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding