Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als ik alleen de ouderlijke macht heb, hoe kan mijn toekomstige man mijn kinderen adopteren?

als ik alleen de ouderlijke macht heb, hoe kan mijn toekomstige man mijn kinderen aannemen als de zijne? moet hij ze dan adopteren, gaat dat op een andere manier? Hoe werkt zoiets?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
793
ronron1212
10 jaar geleden
waarom wil je dat?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Stiefouderadoptie valt onder het personen- en familierecht
Een stiefouderadoptie (één van de twee vormen adoptie) kan alleen plaatsvinden als aan een flink aantal voorwaarden is voldaan en wordt uitgesproken door de rechter. Het is een procedure bij de rechtbank. U hebt dus altijd de hulp nodig van een advocaat.

De procedure Stiefouderadoptie kan lang duren en vergt meestal meer tijd dan wanneer het om een gewone adoptie gaat. Uit onderzoek is gebeleken dat bijna 70% van de procedures met gewone adoptie binnen drie maanden is afgehandeld. Bij stiefouderadoptie lukt dat slechts in zo’n 40% van de zaken.
Bij gewone adoptie gaat het namelijk meestal alleen om de formele procedure bij de rechtbank. Daarentegen kan bij een stiefouderadoptie bijvoorbeeld de status van een van de ouders na echtscheiding de gang van zaken vertragen.

U zou eerst contact op kunnen nemen met Stichting Adoptievoorzieningen (SAV).

http://www.adoptie.nl/ zij hebben geen algemeen e-mailadres.

Toegevoegd na 13 minuten:
Zij vinden namelijk dat zij uw vragen zo goed en zo volledig mogelijk het beste en snelst via de telefoon kunnen beantwoorden. Zij kunnen dan direct informatie geven die is toegespitst op uw persoonlijke situatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het adopteren van een kind door een stiefouder heeft tot gevolg dat het geadopteerde kind familie wordt van de stiefouder en zijn familie, en dat het kind géén familie meer is van zijn oude familie. Dat is nogal wat, en gaat dus niet zomaar.

Op deze site kun je lezen wanneer stiefouderadoptie mogelijk is, wat je ervoor moet doen, en wat de gevolgen zijn. Gaandeweg zal duidelijk worden dat het een behoorlijk zware procedure is, die lang niet altijd zal slagen.
En al helemaal niet als de echte vader nog leeft......

http://www.ouders.nl/artikelen/stiefouderadoptie

Gezamenlijk gezag kan een goed alternatief zijn voor stiefouderadoptie. Ook hier zijn natuurlijk voorwaarden aan verbonden maar die zijn minder streng.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding