Hoe lang duurt het voor dat je een (slechte) huurder uit je pand krijgt?

Stel je heb een huurder die zich niet gedraagt zoals een huurder zou moeten doen. Je hebt alle grond om het huurcontract te ontbinden wegens ernstige schending. Als de huurder niet akkoord gaat, hoe lang duur het dan voor dat deze huurder er uit kan worden gezet? En duurt het lang voor dat het eindelijk voor de rechter komt?

Toegevoegd na 14 minuten:
De huurder heeft cannabis geteeld.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
6.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft hij cannabis geteeld voor eigen gebruik? Wees blij dat hij elke maand betaald en uw huis niet in brand steekt. Welke ginder ondervind je er van?

Antwoorden (2)

De huurder is beschermd door de wet. Je moet zeker zeer gegronde redenen hebben om hem eruit te zetten en daarvoor heel veel bewijs. Als je een uitzettings procedure begint ben je zo 12 tot 18 mnden verder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een van de onderstaande situaties moet van toepassing zijn. Vervolgens opzeggen (per aangetekende brief, aan iedere medehuurder afzonderlijk), in de regel met een opzeggingstermijn van minstens 3 maanden. Voor ieder 'huurjaar' komt er een maand bij, tot een maximum van 6 maanden. Huurder gaat niet akkoord met opzegging? Dan loopt de huur door en moet de verhuurder toestemming tot ontruiming vragen bij de rechter. Rechter akkoord? Verplicht deurwaarder inschakelen voor uitzettiing en ontruiming.

Dus hoe lang het duurt: in ieder geval de opzegtermijn.

"Een verhuurder mag de huurovereenkomst in slechts in enkele gevallen opzeggen, namelijk bij:
•toerekenbare tekortkoming van de huurder: er is te veel overlast of de huurder betaalt de huur niet zoals afgesproken.
•dringend eigen gebruik: als een verhuurder de woning dringend zelf moet gebruiken, kan de huurder gesommeerd worden te vertrekken. (...)
•een nieuwe huurovereenkomst;
•een geldend bestemmingsplan: als de verhuurder een noodzakelijk nieuw bestemmingsplan heeft, dan kan de huurovereenkomst worden beëindigd. De verhuurder moet in dit geval wel een verhuiskostenregeling aan de huurder betalen."

"Een huurder die overlast veroorzaakt of die de huur niet betaalt, mag niet zomaar het huis uit worden gezet. Wilt u de sloten veranderen, zodat de huurder de woning niet meer in kan komen? Ook dat is wettelijk niet toegestaan.

Wanneer kan een verhuurder wel overgaan tot ontruiming van de huurwoning?

•Ten eerste moet de verhuurder de huurovereenkomst opzeggen. (...)
•De verhuurder moet in de meeste situaties een opzegtermijn van minimaal drie maanden in acht nemen.
•De huurovereenkomst moet per aangetekende brief aan iedere huurder worden opgezegd en in deze brief moet een reden staan die wettelijk geldig is.

•Als de huurder niet binnen zes weken akkoord gaat met de huuropzegging, moet de verhuurder toestemming voor ontruiming vragen aan de rechter. De verhuurder kan dat krijgen als de huurder de huur niet betaalt. (...) Over het algemeen zal de rechter echter pas toestemming geven als de huurachterstand drie maanden of langer duurt.

Een verhuurder mag zijn huurwoning niet zelf ontruimen. Hij of zij is wettelijk verplicht een deurwaarder in te schakelen voor het leegruimen van de inboedel en het uitzetten van de huurder. "
Computoon