Mag je volgens de wet autorijden als je het zelfbrouwsyndroom hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Amadea
10 jaar geleden
Daar kan nog niks over in de wet staan, aangezien dit syndroom nog maar net bekend is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar mag het als het niet in de wet staat?
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
@ Amadea
daarom spreekt de wet ook meestal over algemeenheden die van toepassing zijn op specifieke gevallen en situatie. alle specifieke gevallen apart omschrijven en zo nodig de wet telkens weer aanpassen is niet werkbaar.
Amadea
10 jaar geleden
Als je zo'n zeldzaam persoon zou zijn die dat syndroom heeft, dan lijkt het mij wel zo snugger om te beseffen dat je beter niet als chauffeur deel kunt nemen aan het wegverkeer. Net zoals je dat bij sommige medicijnen ook niet moet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat snap ik ook wel Amadea, maar ik heb nu een discussie met een vriend en ik zou graag willen weten of dat dit mag, ja of nee. Wellicht heb ik de vraag onder de verkeerde categorie geplaatst en zou deze beter staat onder het kopje 'Juridisch'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
staan*

Antwoorden (2)

Nee. Want in de Wegenverkeerswet staat dit in artikel 8.1:
"Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan – al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof – de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht".

Hieruit kan duidelijk geconcludeerd worden dat het voor iemand die weet dat hij of zij het zelfbrouwsyndroom heeft verboden is om een voertuig te besturen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord! Plusje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me zeer logisch. +
De vraag is of hier artikel 8.1 van toepassing is. Er is immers geen sprake van het gebruik van een middel. De alcohol is niet ingenomen maar ontstaan in het maag darm kanaal als gevolg van gisting. Om dat proces te starten zijn koolhydraten ingenomen. Je kunt koolhydraten, Zoals bijvoorbeeld een bruine boterham, moeilijk een middel noemen waarvan je redelijkerwijs had kunnen begrijpen dat dat gevaarlijk is. Toch mag je niet autorijden als je weet dat je last hebt van dit syndroom. In de wet staat ook nog een artikel met de strekking dat het niet toegestaan is te rijden met een ziekte of gebrek die de rijvaardigheid beïnvloeden kan. Met je been in het gips mag je bijvoorbeeld niet rijden. Ik weet niet waar dat staat, maar het artikel dat dus betrekking heeft op de gezondheidstoestand van iemand zal van toepassing zijn, en niet dat over het innemen van middelen.