Mijn moeder is 92 jr en woont in een verpleeghuis moet zij haar ID kaart nog vernieuwen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
10K
Rieneke1
10 jaar geleden
Officieel wel, want ze kan nog in het ziekenhuis belanden, en daar heb je verplicht een geldig id bewijs nodig :(

Het beste antwoord

Ja, zij moet helaas wel in het bezit zijn van een geldig legitimatiebewijs.
In de meeste steden is het zo dat bejaarden-, verpleeg- en verzorgingstehuizen een paar keer per jaar bezoek krijgen van medewerkers van de afdeling Burgerzaken. Bedlegerige personen en personen die op een gesloten afdeling verblijven kunnen tijdens dat bezoek een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Een medewerker van het tehuis kondigt zo'n bezoek van de gemeente bijtijds aan.
Je zou bij het verpleeghuis waar zij woont kunnen informeren of het daar spoedig zo'n bezoek zal krijgen. Maar het is anders misschien ook wel een leuk uitstapje om samen met haar naar het gemeentehuis te gaan...
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, want je bent verplicht jezelf te kunnen identificeren als je 14 of ouder bent, dit heb je in ieder geval nodig in het ziekenhuis.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het moet wel mogelijk zijn dat mensen van de gemeente aan huis komen: http://www.kbozeeland.nl/actueel/?page=detail&id=141

Toegevoegd na 8 minuten:
Hier een stukje over demente bejaarden: Het is wettelijk verplicht om een geldig identiteitsbewijs te hebben, ook voor bewoners van een verpleeghuis. Ook als zij bedlegerig zijn en helemaal niet meer buiten komen. Uw moeder kan in de omstandigheden komen dat zij plotseling naar het ziekenhuis moet: bijvoorbeeld bij een longontsteking, gebroken heup of onderzoek door een specialist. Dan moet ze zich kunnen identificeren, desnoods achteraf. Er schijnt veel fraude gepleegd te worden met zorgpassen, vandaar deze voorwaarde.

Als iemand door een lichamelijke of geestelijke beperking geen handtekening (meer) kan zetten, tekent de ambtenaar dat aan op het identiteitsbewijs.

Een ander probleem is dat mensen met dementie vaak dingen kwijtraken; ook hun identiteitsbewijs. Informeert u bij het verpleeghuis of men identiteitsbewijzen centraal in een kluis kan bewaren en de bewoners een kopie geeft. Een alternatief is dat u een kopie van het ID-bewijs in het verpleeghuis laat en dat u zelf het origineel thuis houdt. Mocht het ID-bewijs nodig zijn, dan kunt u het altijd tonen voor uw moeder. En als uw moeder een kopie heeft is het niet onoverkomelijk als deze kwijtraakt. U kunt dan gemakkelijk een nieuwe maken.
http://www.alzheimer-nederland.nl/actueel/nieuws/2011/juli/is-een-id-kaart-nog-nodig-voor-mijn-moeder.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor België:
Het koninklijk besluit van 4 juli 2001 (tot wijziging van het koninklijk besluit van 29 juli 1985 met betrekking tot de identiteitskaarten, en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 1 augustus 2001) schort de verplichting tot vernieuwing van de identiteitskaart op voor burgers van 75 jaar en ouder.

Sinds 1 november 2001 heeft de identiteitskaart van 75-plussers daarom een (in tijdsduur) onbeperkte geldigheid. Burgers die tot deze leeftijdscategorie behoren worden dus niet meer opgeroepen om hun identiteitskaart te vernieuwen indien de geldigheidsduur pas verstrijkt na hu 75ste verjaardag.
Zoals andere houders van een identiteitskaart zullen ook personen met een leeftijd van 75 jaar en ouder evenwel verplicht blijven hun identiteitskaart te vernieuwen in volgende gevallen :

indien ze hun hoofdverblijfplaats overbrengen naar een andere gemeente;
indien ze een identiteitskaart wensen in een andere taal dan degene waarin ze opgesteld is, voor zover ze gevestigd zijn in een gemeente die gemachtigd is kaarten in de gekozen taal uit te reiken;
indien de foto op de identiteitskaart niet meer gelijkend is;
in geval van verlies of diefstal en wanneer de kaart beschadigd is;
indien ze van naam of voornaam veranderen
fremar