Is bankbeslag op een gezamelijknummer van een maatschap mogelijk?

Een maat in een maatschap heeft een schuld. Zonder dat de andere maat hier iets mee van doen heeft. Kan er dan toch beslag gelegd worden op het gezamelijke banknummer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Aansprakelijkheid
U gaat alleen verplichtingen aan voor uzelf en niet voor de andere maten. Behalve in deze gevallen:

De maten hebben elkaar in een maatschapscontract een volmacht gegeven. De maten hebben samen besloten een handeling of transactie te verrichten. Bijvoorbeeld om een receptioniste aan te nemen of praktijkruimte te huren.De maten zijn dan met hun privé-vermogen aansprakelijk voor de schulden van de maatschap. Schuldeisers kunnen uitsluitend voor gelijke delen terecht bij de maten en hebben geen voorrang op privé-schuldeisers. Als een maat onbevoegd handelt, dan zijn de anderen in principe niet aansprakelijk
ronron1212
10 jaar geleden
Ja dit is mogelijk als een van de leden van de maatschap een schuld heeft en er word beslag gelegd op de bankrekening, dan geld dat voor die rekening ongeacht wie er mede-eigenaar is van deze rekening.

Wat valt onder bankbeslag?

Alleen het saldo op het moment van beslaglegging valt onder beslag, niet eventuele latere stortingen.

Als de deurwaarder beslag legt op een en/of-rekening ten laste van één van de rekeninghouders valt toch het gehele saldo onder het beslag. Bijvoorbeeld: Een dochter heeft samen met haar moeder een en/of-rekening. Dat is handig wanneer moeder zelf geen geld meer kan opnemen. De deurwaarder legt vanwege een schuld van de dochter beslag op de en/of-rekening. Het geld van moeder gaat naar de schuld van dochter. In deze situatie had de dochter beter gemachtigde van moeder kunnen zijn.

Inkomen
Als net voor het bankbeslag inkomen op de bankrekening is gestort, valt dit dan onder het beslag of geldt er een beslagvrije voet of bij kinderbijslag een beslagverbod?
De beslagvrije voet en beslagverboden gelden niet rechtstreeks wanneer het op de bankrekening is gestort. Wel kan uitwinning van het beslag onder omstandigheden misbruik van bevoegdheid opleveren. Van belang hierbij is dat aangetoond wordt dat er grote problemen ontstaan wanneer het volledige bedrag geïnd wordt (huur en energie niet betalen e.d). Wanneer dit het geval is, verzoek dan om een deel van het saldo voor de noodzakelijke kosten beschikbaar te stellen. Je kunt hiervoor de beslagvrije voet als uitgangspunt nemen. Lukt dit niet, overweeg dan om m.b.v. een advocaat een executiegeschil te starten. Zie de jurisprudentie onder ‘uitspraken’.

Als de deurwaarder beslag op een bankrekening legt terwijl hij weet dat deze bedoeld is voor een uitkering, kan dit onder omstandigheden tuchtrechtelijk laakbaar zijn.