Verdedigt een advocaat zijn client onder alle omstandigheden?

B.v..een advocaat gaat tijdens de zittingsdagen steeds meer twijfelen aan zijn client die verdacht wordt van moord.
Blijft hij desondanks toch zijn best doen, om client vrij te pleiten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
9K
Poet
10 jaar geleden
Vertrouw de advocaat van de ander nooit, hoe sympathiek die ook is. Dit is een valkuil. Hij/zij is ingehuurd door de cliënt en alles zal in dat belang worden gebruikt
Antoni
10 jaar geleden
bertie, ook iemand die een moord werkelijk heeft gepleegd, zal in een rechtszaak worden verdedigd door een advocaat, gewoon omdat iedereen recht heeft op een eerlijk proces.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, je begrijpt het principe van de advocatuur niet Bertie. De advocaat zorgt er voor dat de verdachte een eerlijk proces krijgt, de advocaat hoeft daarvoor helemaal niet te denken dat de verdachte het niet gedaan heeft.

Het beste antwoord

Allereerst is vrijspraak niet altijd het doel van de advocaat. Soms is het duidelijk dat de cliënt schuldig is, en/of heeft de cliënt ook schuld bekend. Dan kan een zo laag mogelijke straf een doel zijn, of plaatsing in een TBS-instelling in plaats van gewone gevangenisstraf, of dit juist voorkómen, of het bepleiten van bepaalde voorwaarden zoals plaatsing in een open instelling, extra bezoekmogelijkheden, etc.

Maar elke advocaat is natuurlijk anders. Sommige advocaten willen precies het naadje van de kous weten en zullen hun cliënt vertellen dat ze hen niet goed kunnen verdedigen als hij hem niet vertelt wat er nu écht is gebeurd. Maar er zijn ook advocaten die dit bewust niet willen weten en die vragen van de cliënt om zo min mogelijk te vertellen zodat zij op deze manier met een open blik hun verdediging kunnen voeren.

Juist het werk van een strafrechtadvocaat bestaat voor een deel uit het verdedigen van mensen die hartstikke schuldig zijn. Het gaat er dan ook niet om dat een advocaat gelooft in de onschuld van de cliënt: het verdedigen van een schuldige cliënt is vooral uitermate belangrijk voor ons rechtsstelsel. Zonder advocaat kan het recht haar weg niet hebben en kan er geen sprake zijn van een eerlijk proces tegen zelfs de grootste misdadigers. Een strafrechtadvocaat zou zijn vak niet verstaan als hij niet in staat zou zijn om iemand te verdedigen die schuldig is.

Het kán gebeuren dat zelfs een advocaat zo'n afkeer krijgt van de cliënt of diens misdaden, dat hij die verdediging niet kan voeren. Bijvoorbeeld als hij het slachtoffer kent, of zelf emotioneel betrokken is bij het type zaak. Iemand die zelf ooit verkracht is, zal waarschijnlijk grote moeite hebben een verkrachter te verdedigen. Als een advocaat die grenzen kent, zal hij/zij tevoren aangeven of hij iemand kan verdedigen of niet. Mocht het toch gebeuren dat een advocaat tijdens een proces erachter komt dat hij/zij niet in staat is om de verdediging verder te voeren, dan zal hij ervoor zorgen dat een collega de zaak overneemt. Een advocaat mag en zal nooit bewust de cliënt benadelen door een dergelijke afkeer te laten merken in de rechtbank of door daar dingen te zeggen die in het nadeel zijn van de cliënt.

In 2010 interviewde Coen Verbraak voor de serie "Kijken in de Ziel" 9 strafpleiters. Als dit onderwerp je interesseert, vind je het misschien boeiend om deze serie terug te kijken: http://programma.ntr.nl/10026/kijken-in-de-ziel/archief/2010
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een advocaat huur je in om zo min mogelijk straf te krijgen. Voor de advocaat maakt het feitelijk niet uit of je wel of niet schuldig bent. Een advocaat wil natuurlijk wel graag weten wat er gebeurd is omdat hij/zij dan een sterker verhaal kan neerzetten en niet kwetsbaar is voor info die de tegenpartij opeens onverwacht aandraagt.

Maar het kan ook zo zijn dat een advocaat ervan baalt dat hij/zij slecht is ingelicht door cliënt en daardoor zelf ook gezichtsverlies kan oplopen. Of een advocaat kan zo erg gaan walgen van de cliënt dat hij/zij er vanaf wil / het niet meer op kan brengen.

Dan moet de advocaat stoppen met de verdediging en moet aangeklaagde een andere advocaat zoeken.
Poet
10 jaar geleden
Ja, de advocaat is altijd partijdig en zal zijn cliënt ten aller tijde proberen vrij te laten spreken, of een zo laag mogelijke straf te krijgen. Als de cliënt komt met de vraag of de advocaat hem of haar wil verdedigen, dan kan de advocaat de zaak inzien en dan besluiten of hij de zaak aanneemt of niet. Op het moment dat de advocaat toegezegd heeft de cliënt te verdedigen, dan zal hij/zij hier niet meer vanaf zien.