Als men met de één een samenlevingskontrakt heeft, kan men dan met een ander in het huwelijk treden?

Samenlevingskontrakt of huwelijk wordt toch als hetzelfde gezien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het is zeker niet hetzelfde. De voorwaarden, rechten en plichten voor een huwelijk staan in het Burgerlijk Wetboek. Ga je trouwen, dan treden die allemaal automatisch in werking (of je moet onder huwelijkse voorwaarden trouwen). Een huwelijk sluit je bij de burgerlijke stand, de gemeente dus. Bij een huwelijk hoort ook het ja-woord.

Een samenlevingscontract is een serie zakelijke afspraken die 2 personen geheel naar eigen wens maken en die (tegen betaling uiteraard) vastgelegd worden door een notaris. Wil je van de afspraken af, dan laat je het contract ontbinden.

Wat niet kan is tegelijkertijd een huwelijk sluiten en een geregistreerd partnerschap hebben. (Artikel 42: zij die met elkander een huwelijk willen aangaan, mogen niet tegelijkertijd een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan. ) Je kunt ook maar met één persoon tegelijk gehuwd zijn.

Over het gelijktijdig hebben van een samenlevingscontract met iemand anders zegt de wet niets. Dat is ook een -ik hoop- theoretische situatie (hoewel het sinds 2001 niet meer juridisch verplicht is dat de echtgenoten onder één dak wonen). De gehuwden hebben echter wel wettelijk een zorgplicht naar elkaar.
Computoon