Mag men in NL een assistentiehond de toegang weigeren tot een horecazaak of winkel?

In BE is het wettelijk verplicht toegang te verlenen aan een andersvalide die vergezeld is van een assistentiehond in publieke gelegenheden, zelfs in taxi's. Bestaat in NL hieromtrent een wet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K

Het beste antwoord

Ja, die mag men weigeren. Er bestaat in Nederland geen wetgeving voor, maar het KNGF (Koninklijk Nederlandsch Geleidehonden Fonds) probeert dit wel te bereiken door verschillende acties:

"Nederland heeft geen landelijke wetgeving die stelt dat geleidehonden of assistentiehonden niet geweigerd mogen worden. Uit recent onderzoek van KNGF Geleidehonden blijkt dat ruim 50% van de ondervraagden wel eens bij een openbare gelegenheid geweigerd is. Meest voorkomende is een weigering bij supermarkt, winkel of horecagelegenheid. "De blinde baas kan er dankzij zijn geleidehond zelfstandig op uit en krijgt daardoor de vrijheid om te gaan en staan waar en wanneer hij wil. Maar als hij vervolgens wordt geweigerd bij de supermarkt, een restaurant, een taxi of in een andere openbare ruimte vanwege zijn geleidehond, ben je terug bij af. Het is voor alle partijen veel duidelijker als de toegankelijkheid voor deze bijzondere honden bij wet zou zijn geregeld", zegt Ellen Greve, directeur KNGF Geleidehonden."

Daarom heeft de KNGF begin augustus 2013 de actie 'Open Deuren' gehouden.

"De landelijke actie 'Open Deuren' vraagt aandacht voor de toegankelijkheid voor mensen met een helpende hond.

Tijdens de International Assistance Dog Week (4-10 aug) organiseert KNGF Geleidehonden de actie 'Open Deuren' ten bate van toegankelijkheid voor mensen met een helpende hond in openbare en andere gelegenheden. Op verschillende plaatsen in Nederland, van Amsterdam tot Vlieland, gaat men supermarkten, campings, musea en andere openbare gelegenheden testen: is de geleidehond/assistentiehond hier welkom? Wie zijn deuren opende voor de geleidehond ontvangt een beloning uit handen van een KNGF-ambassadeur."

"De “Open deuren” actie van KNGF Geleidehonden is een groot succes geworden. Op verschillende plaatsen in Nederland, van Breda tot Vlieland zijn restaurants, winkels, musea en andere openbare gelegenheden getest op toegankelijkheid voor geleide- en assistentiehonden. En we zijn blij dat onze honden bijna overal hartelijk zijn ontvangen!"

Toegevoegd na 4 minuten:
Correctie op de tweede zin van mijn antwoord: de juiste naam van het fonds is Koninklijk Nederlands Geleidehonden Fonds.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vreselijk irritant is dat, veel vrienden van mij, worden met hun hond geweigerd in taxi's en openbare gelegenheden. Dat is 1 van de redenen dat ik geen hond wil, zolang ik zonder kan. +

Andere antwoorden (2)

Nee, daar is geen wet voor. De hond kan dus geweigerd worden Denk niet dat dat vaakgebeurt.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gebeurd helaas heel vaak.
Ja en Nee. Er bestaat (nog) geen specifieke wet die zegt dat je een hulphond niet mag weigeren. Maar de warenwet maakt heel duidelijk een uitzondering als het gaat om hulphonden: daar waar huisdieren niet toegestaan zijn in winkels en horecagelegenheden, geldt dat verbod NIET voor hulphonden. Het probleem is alleen dat de wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte, nergens de toegankelijkheid van dit soort gelegenheden regelt.

Nederland loopt achter waar het concrete wetgeving betreft. In 2007 heeft Nederland, net als veel andere landen het in 2006 opgestelde VN-verdrag ondertekend voor gelijke rechten van mensen met een handicap. Nederland is één van de weinige landen die dat verdrag nog niet geratificeerd heeft. Er worden steeds toezeggingen gedaan vanuit de politiek en ook ons huidige kabinet heeft toegezegd tot ratificatie over te gaan, maar tot nu toe is er van die beloftes niets terecht gekomen. Ik moet zeggen dat ik niet weet hoe dat is in België, maar in Nederland is op dit moment volgens de wet gelijke behandeling slechts op een aantal gebieden discriminatie dus concreet bij wet verboden. Dat gaat dan vooral om arbeid, onderwijs en wonen, en ondanks dat in de wet ook openbaar vervoer wordt genoemd, wordt het besluit om alle treinen toegankelijk te maken steeds meer uitgesteld. De wet zegt dan ook dat de diverse artikelen in werking zullen treden op een bij koninklijk besluit vast te stellen tijdstip.

Maar de wet gelijke behandeling regelt niets over de toegankelijkheid van openbare gebouwen, private instellingen, informatie, rechtspraak en de bescherming van rechten op gebied van wonen, mobiliteit, privacy, gezinsleven, een behoorlijke levensstandaard, bescherming en vrijwaring van discriminatie in alle aspecten, zoals het VN-verdrag dit wél regelt.

Er is m.i. geen echte wettelijke basis waarop je een hulphond zou kunnen weigeren. Want naast de juridische kwestie is er ook nog zoiets als algemeen fatsoen en moreel besef. Tegen een rolstoelgebruiker zeg je ook niet: "jij mag best naar binnen hoor, ik wil alleen je rolstoel hier niet hebben, dat vind ik vies" zonder dat iemand je een hufter vindt. Maar er is ook geen concreet verbod op zo'n weigering. De vraag is dus wat je kunt doen als je ergens wordt geweigerd, anders dan het melden bij een anti-discriminatiebureau of patiëntenvereniging. De Commissie voor Gelijke Behandeling zal bijvoorbeeld geen zaak kunnen voeren, omdat de juridische basis ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas worden deze honden vaak geweigerd, wat vooral in taxi's het geval is, maar ook veel winkeleigenaren en restauranthouders zijn er niet van gediend dat je de hond mee naar binnen neemt. Wat dat betreft is het in België veel beter geregeld. Hopelijk komt dat ook hier in Nederland nog wel goed.