Mag een werkgever de tijd dat je langer bezig bent op je salaris inhouden?

Je werkt voor een schoonmaakbedrijf in een hotel, voor het schoonmaken van elke kamer, bedden verschonen en badkamer staat 20 minuten nu is dat wel erg krap en kan het wel eens gebeuren dat je er wat langer over doet.
ter info dit is tijdens de sollicitatieprocedure niet verteld en het staat ook niet in de arbeidsovereenkomst.
Mag een werkgever de tijd dat je langer bezig bent op je salaris inhouden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee. Je bent in dienst voor x uur per week/maand en daar word je voor betaald, geheel volgens de CAO. Het is bekend in de horeca/schoonmaak dat de geplande tijden in feite te kort worden ingepland. Dat is in feite het probleem van de werkgever. Als hij wil dat je je werk goed doet en domweg niet treuzelt, dan kan je werkgever verder niets doen dan mopperen etc. Hij heeft immers een opdrachtgever en die wil zo min mogelijk betalen voor het werk en zo zit iedereen aan de top van zijn snelheid, kunnen en tijd. Arbeidsrechtelijk is geld - loon!- inhouden niet toegestaan.

In het contract kan een boetebeding zijn opgesteld, waarin loon kan worden ingehouden bij bepaald ongewenste activiteiten, die staan dan letterlijk vermeld. Een dergelijk boetebeding is verplicht schriftelijk en de werknemer moet meerderjarig zijn en het ondertekenen. Maar een boetebeding wordt onjuist gebruikt als het gaat on te krappe planning.
Ook in de CAO - zowel de horeca als de schoonmaakbranche hebben die- staat exact wat wel en niet mag en daar mag de werkgever niet van afwijken. De CAO gaat altijd voor op wat de werkgever en - nemer samen overeenkomen, ook als alles zwart op wit staat.

Ik weet uit ervaring dat het kamermeisjeswerk heel hard werken is en je moet niet alleen tempo maken - en hoe!- maar je bent ook afhankelijk van de gasten, die soms lang op de kamer blijven hangen zodat je niet kan opschieten, of de kamer enorm vervuilen of wat dan ook en je hebt ook nog eens te maken met de linnenkamer of de wasserij die wel of niet punctueel is. Met dat soort dingen moet de werkgever in zijn planning rekening houden.

Kortom: inhouden van salaris is niet toegestaan. Meestal blijkt in de proeftijd wel of je het werk aankan of niet en als de baas vindt dat je niet snel genoeg bent of te assertief bent, krijg je dat weer, dan is zijn oplossing simpel: ontslag. Helaas, de maatschappij is heel hard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je krijgt hetgeen betaalt wat je overeen bent gekomen, dus niet daadwerkelijke tijd wat je er aan kwijt bent. Kanttekening hierbij: Als je er korter over doet heeft de werkgever wel het recht die uren in te houden. Maar als je er langer over doet heb je geen recht om (uit jezelf) extra uren te schrijven zonder vooraf overleg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tikkeltje tegenstrijdig dit antwoord, niet? Bovendien denk ik dat dit sterk verschilt per situatie en per contract. Veel schoonmakers tegenwoordig worden in freelance vorm aangenomen. Daarbij hoort geen standaard overeengekomen maandsalaris, maar een uurtarief. En ja. Dat gaat over gewerkte uren. Niettemin lijkt ook mij het vrij dubieus om langer gewerkte uren in korting te brengen. De FNV is momenteel bezig de belangen van schoonmakers te verdedigen. Misschien kan bassie53 daar aan de bel trekken voor steun en informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is ook tegenstrijdig: Dat je werkgever wel meer rechten heeft dan jij. Maar hetgeen wat afgesproken is, is leidend. Vaak is dit bij een 0-uren contract mondeling gedaan. (Dus er wordt van tevoren gevraagd of je zoveel uren zou willen werken om dit-en-dat werk te doen). Als je daarmee akkoord gaat, hebben zij wel een poot om op te staan maar jij niet. (Jij kan het nooit hard/aannemelijk maken dat het meer werk is dan de opgegeven uren, omdat iedereen in een andere tempo werkt). Kunnen ze zeggen dat je gewoon te traag werkt en dus eigen schuld is. Sterker nog, dat is één van de redenen waarom schoonmakers vorig jaar demonstreerden voor een beter CAO: Dat ze meer werk krijgen dan de daadwerkelijke uren wat ze er voor krijgen. Dat ze het niet binnen de genoemde tijd af hebben en daardoor gratis moeten overwerken.