Krijgt de eigenaar van een hulphond ook een boete als hij de poep van zijn hond niet opruimt?

En als zij dit niet hoeven (wat ik logisch zou vinden, omdat deze mensen niet voor niets een hulphond hebben), wie ruimt de hondenpoep van de hulphond dan op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Een hulphond leert om op commando te poepen. Of niet echt op commando natuurlijk, maar een hulphond weet als het goed is heel goed het verschil tussen uitgelaten worden en aan het werk zijn. Tijdens het werken doet de hond zijn of haar behoefte niet. De eigenaar zal dan over het algemeen proberen om de hond zoveel mogelijk uit te laten op veldjes waar de hond gewoon mag poepen.

Voor de rest hangt het af van de plaatselijke verordening, en ook van hoe de pet van de diender staat. Ook in gemeentes waar de APV geen uitzonderingsregel kent, zal een agent of opsporingsambtenaar hier niet snel voor beboeten. Ze mógen immers hun autoriteit aanwenden om een boete uit te schrijven, het móet niet. De wet laat dus ruimte voor het zelf beoordelen van de situatie.

Ik ken trouwens ook mensen met een hulphond die de hond vaak uitlaten met hun niet-gehandicapte partner of kinderen. Die kunnen dan eventueel de poep opruimen. En omdat sommige mensen met een hulphond de hond niet of niet vaak genoeg zelf uit kúnnen laten waarmee ze bijvoorbeeld moeten wachten tot hun partner thuiskomt die de hond kan uitlaten, wordt aan hulphonden soms ook wel geleerd om op een celstofmatje, in een kattenbak of in de tuin hun behoefte te doen. Een handicap kan behoorlijk creatief maken :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee de eigenaar van een hulphond hoeft de poep van zijn/haar hond niet op te ruimen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wie het opruimt?
Het blijft liggen of als het op een uitlaatveldje gebeurt dan zal de poepscooter zijn werk doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Dat voordeel heb ik dan weer :)
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik dacht dat jij geen poephond had? Eh... hulphond, bedoel ik. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, klopt ik heb geen hond, maar ik loop wel eens mee met vrienden met zo'n hond. Als ik ziend zou zijn, dan zou ik het op moeten ruimen voor hen, als ik erbij hoor.
Gemeente hebben een uitsluitingregel voor gehandicapte mensen met een blindengeleidehond of gehandicaptenhond van het opruimen van de poep. Zoals bijvoorbeeld de gemeente Den Haag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
per gemeente.. net zoiets als bij parkeerbeleid..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dergelijke zaken zijn opgenomen in een plaatselijke verordening en kan per gemeente qua regelgeving verschillen, alleen denk ik dat elke gemeente speciaal voor gehandicapte mensen met een blindengeleidehond of gehandicaptenhond uitzonderingen heeft in de trend van; "Het verbod geldt niet voorzover de eigenaar of houder van een hond zich vanwege zijn handicap door een geleidehond laat begeleiden en de hond als zodanig aantoonbaar gekwalificeerd is of als een eigenaar of houder van een hond deze aantoonbaar gekwalificeerd opleidt tot geleidehond." Indien er toch een boete volgt zal deze worden vernietigd door de rechter, omdat het niet redelijk is om van iemand die beperkt is in zijn doen/laten te verwachten het op te ruimen.