Kan ik na ongeveer 3/4 jaar de koopovereenkomst nog ontbinden?

Ik heb een hele tijd geleden een Packerd Bell iMedia computer aangeschaft. Deze is al ruim 5 keer (!!!!) op reparatie geweest en uiteindelijk heb ik de reparatie afgewezen, en gevraagd om een nieuw toestel. Dit voorstel is met moeite geaccepteerd maar het ging nog.

Later die tijd kreeg ik mijn nieuwe, vervangende toestel binnen. Nu schijnt het zo te zijn dat ook deze niet naar behoren werkt: het toestel bleef in herstelmodes hangen. Dus monteur toegestuurd, vervangende harde schijf en toen weer aanzetten. Daarna was het probleem dat de updates bleven vasthangen op 26/27 in het Acer menu...

Ik heb weer gebeld vandaag en gezegd dat ik mijn geld terug wil ontvangen. Wederom: koopovereenkomst ontbinden. Het is inmiddels wel 3 tot 4 jaar geleden dat het systeem is aangekocht (07-02-2013) dus bepalen ze de economische waarde van het OUDE packerdbell systeem waar ik €600 heb voor neergeteld. Wat er overblijft is slechts €180, en dat is waarschijnlijk ook inclusief de 5 keer reparaties.

Wat kan ik nu in zoverre doen: de koopovereenkomst nog steeds ontbinden? Ik heb in ieder geval weer gezegd dat ze alweer met een nieuw voorstel mogen komen voor omruiling. Dat ik het accepteer zal mij nu nog even 'de reet roesten'.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Om met het laatste te beginnen. Als u na verloop van tijd die u beschrijft (meer dan 4 jaar) nog €180 terug krijgt voor een aanschaf van € 600 bent u een spekkoper. U hebt geen recht op ontbinding van de overeenkomst. U kunt hooguit een beroep doen op de garantiebepalingen voor zover nog van kracht. Het aanbod van gerede betaling vanwege de teleurstellende aanschaf vind ik meer dan coulant. Het geeft ook te denken.

Wanneer u de koopovereenkomst wil ontbinden, zult u eerst moeten kijken of er een reden voor ontbinding is geweest in eerste instantie. Kortom: was het product al ondeugdelijk toen u het kocht? Enkele reparaties in vier jaar tijd is meer dan gemiddeld, maar tonen niet per se aan dat het product ondeugdelijk was toen u het kocht. Uiteraard ligt het aan de omstandigheden van het geval, maar ik denk dat het erg lastig is om dit aan te tonen, zeker na een dergelijke lange tijd. Wanneer Packerd Bell u 180 euro retour geeft voor het systeem lijkt dat mij alleszins redelijk, vooral gezien het feit dat u tussen de reparaties door (althans, zo lees ik het) wel van het systeem gebruik hebt kunnen maken.

Bronnen:
http://www.wetrecht.nl/wanprestatie-wat-zi...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100