Is stoned rijden strafbaar?

Is het strafbaar om na het gebruik van cannabis achter het stuur te kruipen??

En zo ja, hoe strafbaar? Is het even strafbaar als het rijden onder invloed van alcohol?
En hoeveel mg THC (werkzame stof in wiet) mag je in je bloed hebben?
En hoe testen ze dit eigenlijk? Dit kan je toch alleen in het bloed terugzien?

Toegevoegd na 3 minuten:
En (indien strafbaar) weet iemand toevallig hoeveel de eventuele boete zou zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
17.3K
sterredag
6 jaar geleden
Let op wetgeving is/wordt aangepast per 1 juli 2017
https://www.cnnbs.nl/mr-veldman-speekseltest-maakt-wietgebruiker-vogelvrij/

Antwoorden (2)

Jazeker wel, hier de uitleg.

Limiet drugsgebruik in het verkeer
Voor drugsgebruik in het verkeer is nog geen wettelijke limiet vastgesteld. U kunt wel een straf en/of boete krijgen als u onder invloed van drugs rijdt. De politie kan u bij verdenking van drugsgebruik staande houden en bloed afnemen. Uw bloedmonster wordt dan voor onderzoek naar het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) gestuurd.

Het bloedmonster wordt op aanwezigheid van softdrugs en harddrugs getest. Als de bloedproef positief is, wordt deze doorgestuurd naar het Openbaar Ministerie (OM). Het OM buigt zich vervolgens over verdere strafvervolging.

Speekseltesters bij opsporing drugsgebruik
De minister van Infrastructuur en Milieu (IenM) en de minister van Veiligheid en Justitie willen de speekseltester invoeren als wettig voorselectiemiddel voor de opsporing van drugsgebruik door automobilisten. De speekseltester is nu nog geen wettig bewijsmiddel voor het aantonen van drugsgebruik, de bloedtest wel. In augustus 2011 is een wetsvoorstel voor invoering van de speekseltester aan de Tweede Kamer aangeboden.

Boete bij rijden onder invloed van drugs of medicijnen
Rijdt u onder invloed van drugs of medicijnen, dan kunt u een geldboete, (tijdelijke) ontzegging van de rijbevoegdheid, gevangenisstraf of een combinatie van deze straffen krijgen. De straf is afhankelijk van de ernst van de situatie. Wanneer u betrokken bent bij een ongeluk wordt u sneller getest op het gebruik van drugs of medicijnen dan bij een gewone controle. Dit is ook om de eventuele schuldvraag vast te stellen. Als u schuldig blijkt aan rijden onder invloed kan uw verzekeringsmaatschappij de kosten van het ongeluk bij u terugvorderen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Het lijkt me inderdaad erg moeilijk ook om te zien.. Als ik stoned ben zijn alleen mn ogen een beetje rood, maar die zijn normaal ook rood door mn hooikoorts haha..
ja, dat is strafbaar. dit is strafbaar gesteld in artikel 8 wegenverkeerswet:

Artikel 8
lid 1
Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.

Er bestaat nog geen voorselectiemiddel voor de politie, om op straat te testen, of je onder invloed bent van drugs. wel kan men afgaan op indicaties, zoals verminderd reactievermogen, bloeddoorlopen ogen etc. dit kan vervolgens resulteren in een aanhouding en een bloedproef.

naast dat men door justitie vervolgt kan worden voor rijden onder invloed van drugs, kan er ook een melding gaan naar het cbr. cbr kan dan in het ergste geval je rijbewijs ongeldig verklaren, als men vindt dat je door het drugsgebruik geestelijk of lichamelijk niet meer in staat bent om een rijbewijs te hebben. het kan dus grote gevolgen hebben.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Ben ik weer wat wijzer :)