Wat is de strafmaat voor ontucht met de aan iemands zorg toevertrouwde minderjarige?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Levenslang, maar dat is maar een mening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou ik ook zeggen , maar nu , volgens de wet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Te kort maar dat is een andere discussie

Het beste antwoord

In artikel 249, lid 1, van het Wetboek van Strafrecht, staat het volgende:

"Artikel 249

1. Hij die ontucht pleegt met zijn minderjarig kind, stiefkind of pleegkind, zijn pupil, een aan zijn zorg, opleiding of waakzaamheid toevertrouwde minderjarige of zijn minderjarige bediende of ondergeschikte, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie."

Een geldboete van de vierde categorie is een boete van minstens € 7.801,- en hoogstens € 19.500,-. Een geldboete van de derde categorie is namelijk hoogstens € 7.800,-.

Het is aan de rechter(s) om de lengte van de gevangenisstraf of de hoogte van de boete te bepalen.
Antoni