Wat is de maximale straf als je medeplichtig bent aan een aanrijding, waarbij iemand anders is gestorven ?

Stel: Je zit met je vriendin in een auto, zij rijdt en jullie botsen op een andere auto, en rijden door. De vrouw in die andere auto overlijdt aan de gevolgen van de aanrijding. Wat is de maximale straf die je als medeplichtige kunt krijgen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, het is sowieso niet slim om door te rijden want dat verhoogt je straf..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door rijden na een (dodelijk) ongeval is al een delict. Wat wil je nog meer weten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat mij betreft, kan de straf in dit geval, niet hoog genoeg zijn. Waarom moest je nu door rijden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Almighty: het zal wel een steldat vraag zijn! De vraag hier gaat over de BIJRIJDER! Is die strafbaar in dit geval?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hoop zo dat dit een hypothetische vraag is...

Het beste antwoord

Afgezien van de situatie waarin een gewonde in hulpeloze toestand is achtergelaten kan strafvervolging worden voorkomen indien men zichzelf vrijwillig binnen 12 uren na het verkeersongeval bij de politie meldt.

Voor dit misdrijf kan een boete tot €4500,= worden opgelegd en gevangenisstraf tot 3 maanden, alsmede een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 5 jaar (bij recidive 10 jaar).