Mag je, in geval van bijvoorbeeld een overwegstoring, zelf (tijdelijk) als verkeersregelaar het verkeer over de overweg begeleiden?

Tijdelijk als in tot de politie of stadswacht aanwezig is en, ja, alleen als je weet waar je mee bezig bent.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Nergens in de wet is dit verboden, dus ja je mag het behalve bij een spoorwegovergang, bij een defect aan de beveiliging gaat deze automatisch op rood en de bomen dicht.

Het passeren van de gesloten overwegbomen is ten alletijden verboden, ook een agent van politie of verkeersregelaar niet aangesteld door NS mogen dan het verkeer niet regelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
alexf52889
7 jaar geleden
Nee, bij een spoorwegovergang niet. echter bij een kruispunt of een normale weg mag dit wel, sterker nog bij een ongeval ben je dit VERPLICHT, stijl er gebeurt een ongeval voor jouw neus, en jij bent al ter plaatse dan ben jij verplicht er het verkeer om heen te leiden, of tot stoppen te manen. Toegevoegd na 5 minuten:
ook bij een druk kruispunt waar de stoplichten het niet meer doen mag je dat.

Andere antwoorden (1)

Heb nooit gehoord dat het verboden is maar andere weggebruikers hoeven zich van je aanwijzingen niets aan te trekken.

Volgens art. 82 RVV van het RVV 1990 moeten weggebruikers verplicht de aanwijzingen van een verkeersregelaar opvolgen. Maar dat geldt alleen voor een 'echte'.

Ik zou zeggen: niet doen want als er ongelukken ontstaan bestaat de kans dat jij erop wordt aangesproken.
Computoon