Kan ik rechtszaken/aanklachten/ rechterlijke uitspraken ergens opvragen en terug lezen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Antwoorden (3)

Jurisprudentie is te vinden op www.rechtspraak.nl. Daarnaast kun je voor overige jurispudentie, verdragen en overig recht boeken terecht in de bibliotheek en op internet, bijv. de website van de Europese Unie. Oudere, vooral geruchtmakende zaken, zijn in bepaalde boeken terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aanklachten worden niet gepubliceerd, alle uitspraken zijn openbaar. In de Nederlandse Jurisprudentie( NJ, een belangrijk tijdschrift voor juristen) vind je belangrijke uitspraken waar vooral die van de Hoge Raad en Gerechtshoven toonaangevend zijn, maar geen lectuur voor de leek. Websites zijn hierboven al genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sommige uitspraken kun je zoeken en lezen op http://zoeken.rechtspraak.nl/default.aspx

Je kunt zoeken op LJN-nummer (een registratienummer per uitspraak) of bijvoorbeeld op vrije tekst.

Lang niet alle uitspraken worden op deze site geplaatst, eigenlijk alleen spraakmakende en belangrijke zaken of op verzoek van een derde.

Vrijwel elke rechtszaak (er zijn slechts enkele uitzonderingen) is wel openbaar, je mag plaats nemen op de publiekstribune. Kan erg interessant zijn bij leuke zaken en kan ik van harte aanbevelen wanneer je graag eens wil weten hoe een rechtszaak werkt.