Als roepnaam mag alles want dat wordt nergens genoteerd. Als officiële naam ligt dat aan de ambtenaar die je op dat moment voor je hebt en welk cijfer precies en hoe je het wilt.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Als ouder bent u vrij om de voornaam van uw kind zelf te bepalen. Wel verbiedt de wet u om het kind een onbehoorlijke voornaam te geven. "
http://www.judex.nl/rechtsgebied/familie_&_echtscheiding/kinderen/artikelen/565/welke-voor--en-achternaam-krijgt-mijn-kind_.htm

Je kunt nog wel hogerop als precies jouw ambtenaar die dag geen beste dag heeft een naam weigert in te schrijven terwijl jij vindt dat die niet ongepast is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het Burgerlijk Wetboek (BW 1, art. 4) zegt dit over de voornaam:

"Artikel 4
Een ieder heeft de voornamen die hem in zijn geboorteakte zijn gegeven.
De ambtenaar van de burgerlijke stand weigert in de geboorteakte voornamen op te nemen die ongepast zijn, of overeenstemmen met bestaande geslachtsnamen tenzij deze tevens gebruikelijke voornamen zijn.
Geeft de aangever geen voornamen op, of worden deze alle geweigerd zonder dat de aangever ze door een of meer andere vervangt, dan geeft de ambtenaar ambtshalve het kind een of meer voornamen, en vermeldt hij uitdrukkelijk in de akte dat die voornamen ambtshalve zijn gegeven.
Wijziging van de voornamen kan op verzoek van de betrokken persoon of zijn wettelijke vertegenwoordiger worden gelast door de rechtbank. De wijziging geschiedt doordat van de beschikking een latere vermelding aan de akte van geboorte wordt toegevoegd, overeenkomstig artikel 20a, eerste lid. In geval van wijziging van de voornamen van een buiten Nederland geboren persoon geeft de rechtbank die de beschikking geeft, voor zoveel nodig ambtshalve hetzij een last tot inschrijving van de akte van geboorte dan wel van de akte of de uitspraak, bedoeld in artikel 25g, eerste lid, hetzij de in artikel 25c bedoelde beschikking. "

Toevoeging op persoonlijke titel;-)
Als ik ambtenaar was en iemand kwam bij mij met het idee om een cijfer in de voornaam van het kind te geven, dan zou ik de naam afwijzen op grond van lid 2, omdat het belang van het kind voor mij van groter belang zou zijn dan de gekke fratsen van de ouders;-)

Gelukkig is er nog een lid 4 voor het kind dat een 'gekke naam' heeft gekregen.
Want Xa4 (Xavier dus...) zal niet echt gelukkig zijn met zijn naam.

Toegevoegd na 9 minuten:
Of A3, die vroeger Adrie heette. Of J1 a.k.a Jeen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom xa4 ongelukkiger is met zijn naam als Bloem, Storm, Spijker, Bickel, Vlinder, Desteney (met verkeerde spelwijze) en weet ik veel wat en die namen mogen ook allemaal gewoon.
Computoon
10 jaar geleden
De ambtenaren van nu zijn te bang voor boze ouders kennelijk. Aan het kind wordt niet gedacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar het gaat dan ook vaak om roepnamen, misschien staan die kinderen wel onder een andere naam geregistreerd? Ach je kunt een nog zo normale mooie naam bedenken als Joran... of er wordt een verschrikkelijk lelijk liedje over gemaakt wat men de rest van je leven blijft zingen, of je moet altijd je naam spellen omdat iemand Tomas mooier vond dan Thomas....Het is toch nooit goed.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
ik zou Xa4 weigeren omdat de vier in Xavier niet als 4 wordt uitgesproken
Computoon
10 jaar geleden
En als de ouders dan weer zeggen: "Nee, hoor, bij ons rijmt Xa4 op papier. En we vonden het wel origineel. Want zijn broertje heet Spijker en zijn zusje Windekind, en zo heet ook al niemand."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja als je gaat kijken hoeveel mensen een naam die oorspronkelijk uit een andere taal komt overnemen en vernederlandsen.... Daar is geen verbod op en het kan dus best zo zijn dat je Xavier inderdaad laat rijmen op papier.
Computoon
10 jaar geleden
En Willem lV staat naast Bertha 58...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ken uw klassiekers: het was Bertha 38!
Computoon
10 jaar geleden
Ik kijk niet op 20 niet-koninklijke koeien meer of minder :-;
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Leuk artikel over deze vraag:
http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/nieuws/2012/w43/verboden-voornamen.xml
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een jongen bij mijn zoon in de klas heet mo6!
Computoon
10 jaar geleden
Kennelijk ouders zonder historisch besef die 'leuk wilden doen'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, hij heet niet echt zo maar dat was een aanvulling op A3 etc.
Computoon
10 jaar geleden
:-)