Het jailbreaken zelf is niet illegaal. Als je vervolgens je apparaat gebruikt om 'gekraakte' software op te zetten, dan is het erop zetten van de software wel illegaal.
Hou er wel rekening mee dat door jailbreaken je garantie per direct verloopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf mijn iPhone gejailbreakt, dit is niet illegaal, al denkt Apple daar anders over. Tethered en untethered heeft daar niets mee te maken, dit houd in of je hem, elke keer als je i-apparaat uit valt met de computer moet opstarten (bij untethered hoeft dat niet) je garantie vervalt maar met 1 restore kunnen ze niet meer achterhalen dat je je apparaat hebt gejailbreaked. Wel zou ik oppassen dat je niet teveel download. Ik had op mijn iPhone 3GS teveel gedownload waardoor hij het niet meer deed, daarom heb ik hem ge-on-jailbreaked. als je er met je jailbreak voor zorgt dat je betaalde dingen gratis kan krijgen is het natuurlijk wel illegaal. ik zou een jailbreak aanraden als je een apparaat hebt met een sterke processor, want die van mijn iphone 3GS kan het niet meer aan.

Veel succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee het is niet illegaal maar
als je jailbreak dan krijg je geen garantie meer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je iPhone is van jou en daar mag je in principe de software opzetten die jij er graag op wilt hebben. Dat mag je zelf schrijven of downloaden, whatever.

Maar, in de Nederlandse auteurswet artikel 29a lid 1,2 en 3 staat samengevat het volgende:

Als je voorzieningen (inrichtingen of technologie) die bedoeld zijn om het gebruiken of kopiëren van werken te beperken of te voorkomen (zoals het iTunes/iOS apps-systeem met de betaalde winkel) willens en wetens omzeilt handel je onrechtmatig.

Daar komt nog bovenop dat de verspreiders van de jailbreaksoftware waarschijnlijk onder lid 3 van artikel 29a onrechtmatig handelen omdat zij middelen aanbieden om kopieerbeveiligingen te omzeilen.

Dus, jailbreaken (andere software op je iPhone zetten) mag, betaalde apps gratis downloaden door de kopieerbeveiliging te omzeilen met een jailbreak is onrechtmatig. Onrechtmatig wil zeggen dat je ermee volgens de wet iemand anders (de auteursrechthebbende van de app) onrecht aandoet. Dat wil weer zeggen dat je mogelijk schadevergoeding moet betalen als ze je voor de rechter zouden dagen.