Je betaalt een rekening, bedrijf stort het terug en factureert daarna weer hetzelfde bedrag, mag dit?

Ik heb een rekening keurig betaald, echter heeft het bedrijf het bedrag (per ongeluk?) teruggestort naar mijn rekening als zijnde teveel betaald bedrag. 6 maanden later ontvang ik weer diezelfde rekening. Ik natuurlijk spitten in mijn betaalgegevens en ik zie dat het een fout van hen is geweest. In de veronderstelling dat ik de rekening netjes had betaald heb ik het geld allang uitgegeven.

Mag dit bedrijf mij zes maanden na dato nog factureren terwijl ik al had betaald?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je geklaagd toen ze het terug storten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha. Dat wou ik net zeggen. Heb je kontakt met hun opgenomen toen ze het geld terug gestort hebben? Dan hadden ze toen al kunnen konstateren dat het een fout was en had je toen weer terug kunnen betalen.
Maar geld ontvangen en maar aannemen dat het van jou is en dat uitgeven is natuurlijk altijd fout. Als ze toen hadden gezegd dat het rechtmatig van jou was had je dat schriftelijk kunnen vragen, en dan had je nu wel een punt gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had het niet eens opgemerkt dat het teruggestort was. Ik pin alles dus dan heb je het over heel wat pagina's bij het internetbankieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit bij de rabobank en daar kan ik raboalerts instellen. Ik krijg altijd meteen een mailtje als er geld op mijn rekening word gestort. Erg handig. Want zo weet ik meteen of bepaalde bedragen op tijd zijn en of er stortingen zijn die misschien niet kloppen.
Hetzelfde doe ik met afboekingen, maar dan vanaf een bepaald bedrag. Anders blijf ik mail krijgen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik krijg een boel stortingen en er gaat een boel vanaf. Ik had een tijdje geleden zoiets maar dat kostte mij kluiten met geld.

Het beste antwoord

Als het bedrijf opnieuw hetzelfde bedrag factureert, zit er een fout in hun boekhouding. Je kunt niet 2x hetzelfde berekenen voor hetzelfde 'ding', want dan zit het ook fout aan de omzetkant.

Waarschijnlijk heeft men gewoon een kopie gestuurd van de al bestaande rekening. En dat kan en mag, want per saldo heb je niet betaald, ook al is de fout aan het bedrijf te wijten. Je hebt immers het geld teruggekregen.

Ja, een bedrijf mag dus verlangen dat je betaalt en dat kan nog veel verder terug dan 6 maanden. Dat je het geld al hebt uitgegeven, is niet relevant.

Bij consumentenkoop geldt een verjaringstermijn van 2 jaar. Dit betekent dat de verkoper na 2 jaar geen betaling meer kan afdwingen. Van consumentenkoop is sprake wanneer een particulier een koopovereenkomst sluit met een professionele verkoper. De kortere verjaringstermijn geldt ook voor energieschulden. Voor heel veel andere overeenkomsten geldt een termijn van 5 jaar. En als binnen die termijn een aanmaning wordt gestuurd, begint deze weer opnieuw te lopen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een fout in hun boekhouding? Niet als ze het bedrag teruggestort hebben als een kredietnota?!
Computoon
11 jaar geleden
Als het bedrijf een creditnota had gemaakt en het betaalde geld had teruggestort, was het saldo op de debiteurenkaart inderdaad 0 geweest. Er staat echter niet in de vraag dat het bedrijf een creditnota heeft gemaakt, alleen dat ze het geld hebben teruggestort. Dan blijft de post open staan. Als het bedrijf werkelijk dubbel gefactureerd zou hebben, zou vraagsteller op zeker moment een aanmaning ontvangen voor het dubbele bedrag. Een keer voor de vordering die was blijven staan en een keer voor de nieuwe factuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Computoon kun jij jouw antwoord a.u.b. voor mij onderbouwen met rechtsbronnen o.d. ? Daar ben ik namelijk erg benieuwd naar om dat te lezen. Ik wil best betalen, maar de dreigende toon die het bedrijf inneemt terwijl ik netjes had betaald is buitengewoon belachelijk te noemen. Het zit zo (ter verduidelijking): men ontvangt bijv. een factuur van €100 en betaald deze netjes, kenmerk, naam ontvanger alles is in orde (geen stornering). Het bedrag is aangekomen bij het bedrijf. Het bedrijf stort echter na een maand het bedrag terug. Ik merk daar na een maand natuurlijk niks van daar ik heel veel betaalhistorie heb bij het internetbankieren. Ik zou dus meerdere pagina's terug moeten bladeren om het te kunnen opmerken. In totaal 6 maanden later ontvang ik een herinnering met dreiging dat er €100 openstaat. Naar mijn weten was dat toch echt betaald en ik zoek het uit d.m.v. internetbankieren en zie dat het bedrijf de €100 een maand nadat ik het heb overgemaakt terug heeft gestort. In de brief (herinnering) heb ik geen verklaring gekregen met dat men een fout heeft gemaakt door de betaling terug te storten. En daar gaat het mij om. Je kan niet doen alsof ik in deze fout zit en mij onheus bejegenen terwijl de fout bij het bedrijf zelf ligt. Netjes zou zij geweest als zij mij op hen fout wezen met het vriendelijke verzoek of ik het vooralsnog zou willen betalen.
Computoon
11 jaar geleden
De overeenkomst van koop en verkoop staat in BW 7.
In artikel 26 lid 1 staat:
"De koper is verplicht de prijs te betalen." En juist dát is per saldo niet gebeurd. Jij hebt netjes het bedrag overgemaakt. Het bedrag heeft (om onduidelijke reden) het bedrag teruggestort en dat betekent dat per saldo niet aan de betalingsverplichting is voldaan. Zeker, het bedrijf heeft erg onhandig gereageerd. Men had bijv. met je contact kunnen opnemen toen men de betaling - om wat voor reden dan ook - niet kon verwerken. Slordig dat dit niet gebeurd is maar bij bedrijven die duizenden mutaties per dag verwerken - ik weet niet of het zo'n bedrijf is - kun je dat niet altijd verwachten. Het toewijzen van ingekomen betalingen gaat bij grote bedrijven tegenwoordig vaak automatisch aan de hand van meegegeven kenmerken en een medewerker moet dan alsnog aan het werk als dit automatisch toewijzen om wat voor reden dan ook niet lukt. Heeft de medewerker er geen tijd voor willen nemen of zin in gehad, of kan hij om wat voor reden dan ook werkelijk niet vinden op welke factuur/debiteur de betaling op slaat, dan zal het bedrag worden teruggestort nadat het kortere of langere tijd op een 'uitzoekrekening' in de boekhouding heeft gestaan. Zo blijft de administratie 'schoon'. Betalingsverzoeken zijn standaardbrieven uit "het systeem", dus daar moet je je niet door laten afschrikken. Het ene bedrijf slaat daarin een onvriendelijkere toon aan dan het ander. Het is niet netjes afgewerkt maar dat je geen brief hebt gekregen met de verklaring dat men een fout heeft gemaakt, verbaast me niets. Om zo'n brief te kunnen sturen, zou er eerst weer een medewerker van het bedrijf de banktransacties moeten bekijken. En dat kunnen er honderden tot duizenden per dag zijn, bij een groot bedrijf. Kost ook weer allemaal tijd en geld. En aan een standaard excuusbriefje heb je zelf natuurlijk niets. Dat betekent net zo veel als het 'prettig weekend' van een caissière... Feit is, dat de post door de onbedoelde terugstortactie open is blijven staan en dat er dus betaald zal moeten worden. Niets aan te doen. Dat je er een hoop zoekwerk voor hebt moeten verrichten, is vervelend maar verandert in de kern niets aan de zaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik laat mij zeker niet makkelijk afschrikken. Ik vind de bejegening alleen uiterst onrespectvol, zeker gezien zij de constatering hebben gedaan. Bedankt voor jouw onderbouwing.

Andere antwoorden (2)

Je zal gewoon de rekening moeten betalen. Ook al heb en zij een fout gemaakt. Het lijkt mij logisch dat rekeningen hoe dan ook gewoon betaald moeten worden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien was het betalingskenmerk van de factuur niet vermeld bij je betaling. In ieder geval heb jij geconstateerd dat het bedrijf het bedrag terug heeft gestort. Dit houdt dus in dat je de rekening niet hebt betaald.
Het bedrijf mag je uiteraard een herinnering sturen om de openstaande factuur alsnog te betalen. Ze mogen bij deze herinnering geen extra kosten in rekening brengen.
Je kunt niet verwachten dat het bedrijf je het openstaande bedrag gaat kwijtschelden. Je zult het openstaande bedrag alsnog moeten betalen. Lukt dat nu niet dan kun je beter contact opnemen met het bedrijf en uitstel of een betalingsregeling vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoelde ik eigenlijk maar kwam niet zulke woorden! Haha!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb alles goed ingevuld, zij hebben de fout gemaakt. Echter zag ik dat ze het maanden geleden al hebben teruggestort en ik ontvang pas 6 maanden na dato een brief. 6 maanden na dato lopen vorderen met een uiterst onvriendelijke brief vind ik gewoonweg belachelijk. Geen verklaring, niks. Hen hadden in die herinnering moeten vermelden dat zij een fout hadden gemaakt i.p.v. direct lopen dreigen. Dat vind ik nou niet echt klantvriendelijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is natuurlijk vervelend dat je gewoon een standaard verzoek van dit bedrijf hebt ontvangen om alsnog het openstaande bedrag te betalen. Je kunt natuurlijk de moeite nemen om een klacht in te dienen bij het bedrijf. Bedenk wel dat je niet meer kan verwachten dan een verontschuldiging voor het ongemak. Je zult het openstaande bedrag uiteindelijk toch alsnog moeten betalen. De keuze is gewoon betalen en verder maar niet meer druk over maken.
Of contact opnemen met het bedrijf, verontschuldigingen vragen en indien nodig een uitstel of betalingsregeling vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zoiets zal het worden. Mijn beklag heb ik al gedaan. Ze gaan contact met mij opnemen...