Ben je wettelijk verplicht om de sneeuw van je autodak te verwijderen, voordat je de weg op gaat?

Zojuist zag ik op de weg een paar auto's rijden met een dik laag sneeuw op het dak. Mag dit of ben je verplicht om je dak sneeuwvrij te maken als je wegrijdt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
7K

Het beste antwoord

Nee, er is niet zoiets als een wet die zegt dat je dak sneeuwvrij moet zijn. Er is echter wel een artikel in de wegenverkeerswet die zegt dat je andere weggebruikers niet in gevaar mag brengen en dat is een zeer ruim artikel. Door met een dak vol sneeuw te gaan rijden breng jij je achterliggers in gevaar. Zij kunnen van het ene op het andere moment "blind" worden door een pak sneeuw dat van jouw dak op hun voorruit beland. Daar kan je dus zeker een bekeuring door oplopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Denk ook eens aan die arme fietsers...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die hebben geen voorruit. :p
Antoni
11 jaar geleden
Het kan ook voor jezelf gevaar opleveren. Als je plotseling remt, valt alle sneeuw van je dak op de voorruit van je eigen auto en daar kan je weer enorm van schrikken of je zicht op de weg en andere weggebruikers wordt belemmerd.

Andere antwoorden (2)

Daar is geen kant-en-klaar wetsartikel voor. Maar als je erop bekeurd wordt, zal zeer waarschijnlijk het artikel 5 uit de Wegenverkeerswet-1994 worden gehanteerd:

(Dit is een 'kapstokartikel'; een artikel in de wet waarmee onwenselijke gedragingen, die niet in een ander artikel strafbaar zijn gesteld, alsnog strafbaar worden.)

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Sneeuw kan van het dak waaien en daardoor ander verkeer hinderen.
Computoon
11 jaar geleden
Ja

Als bestuurder bent u verantwoordelijk voor alles wat van en uit uw auto kan vallen, valt er sneeuw van het dak van de auto waardoor een ongeval ontstaat bent u aansprakelijk.

Denk hierbij aan vrachtauto's met een zeil waarbij op het zeil grote platen ijs ontstaan bij vorst, als deze naar beneden komt en veroorzaakt een ongeval is de bestuurder aansprakelijk.