De kantonrechter behandelt zowel civiele zaken als strafzaken. Het is een alleensprekende rechter die zaken als overtredingen uit het strafrecht, arbeidszaken, huurzaken en civiele zaken onder de € 25.000 behandelt. Vroeger was het kantongerecht een apart gerecht naast de rechtbanken, gerechtshoven en de Hoge Raad. De kantongerechten zijn opgegaan in de rechtbanken. De term ‘kantonrechter’ is echter blijven bestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
En wat is een "kanton"?
Antoni
11 jaar geleden
En bestaan die "kantons" nog wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Formeel is het niet meer het kantongerecht, maar de sector kanton van de rechtbank.