Wat moet ik doen nu mijn filmpje online geript is?

Een tijd geleden zette ik een YouTube video openbaar die ik kort daarna er weer afhaalde. In de tussentijd ving een (grote) nieuwssite het op en ripte het. Ofwel; ze hebben het - met een YouTube converter, dus - gedownload en vervolgend geupload op hun eigen server.

Echter heb ikzelf hier nooit toestemming gegeven. Dat ik het ik het online zette (onder mijn naam) betekent toch niet dat ik alle eventuele rechten kwijt ben? Ze vermelden wel de betreffende YouTube kanaalnaam dus geven daarmee wel in in enige publicatierecht, maar dat is niet hetgeen wat ik wil. Kort samengevat: ik wil hun verzoeken het offline te halen maar wil natuurlijk wel eerst weten of ik in m'n recht sta - ook voor eventuele stappen.

Alvast bedankt voor het lezen, ik hoor graag wat van jullie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als je een (zelfgemaakte) video op YouTube zet, mogen anderen die video op hun website zetten, mits ze gebruik maken van de link die YouTube bij de video heeft geplaatst. (Daarbij ga ik er vanuit dat de video uit origineel beeldmateriaal bestaat, dat je zelf hebt vervaardigd).

Ook mag iedereen de video voor eigen gebruik downloaden. Voor het verspreiden of openbaar maken van een video die van YouTube is gedownload, is toestemming nodig van de maker van de video, die over het auteursrecht beschikt. In de situatie die jij beschrijft is openbaarmaking dus niet toegestaan.

Als maker van de videobeschik je automatisch over het auteursrecht. Je kunt de nieuwssite sommeren om de video binnen 24 uur van de site te verwijderen, dan wel een regeling te treffen ter vergoeding van auteursrechten. Als de website daar niet aan voldoet, kun je óf naar de rechter stappen en een schadevergoeding claimen óf een klacht indienen bij de Raad voor de Journalistiek.
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw bron zegt: "2. iedere gebruiker van de Website een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije licentie voor het zich via de Website toegang verschaffen tot de door u Geplaatste Content, alsmede voor het gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van die Content, voor zover op grond van de functionaliteit van de Website en ingevolge de Voorwaarden is toegestaan. " Dat wil zeggen dat elke gebruiker, dus ook die nieuwssite, een licentie heeft om zijn filmpje te gebruiken, publiceren, of wat dan ook. Mocht je willen argumenteren met het volgende stukje: "Die licentie is niet eeuwigdurend, zo staat eveneens in die voorwaarden: Overigens vervalt dat recht wanneer de maker zelf de video verwijdert van Youtube" dan wil ik je graag wijzen op het stukje uitleg daaronder: "10.2 De bovenbedoelde door u met betrekking tot Gebruikersvideo’s verleende licenties vervallen, als u uw Gebruikersvideo’s van de Website verwijdert. De bovenbedoelde door u met betrekking tot Opmerkingen van Gebruikers verleende licenties zijn eeuwigdurend en onherroepelijk, doch laten anderszins uw eigendomsrechten, die door u worden behouden (zoals in lid 8.2 hierboven vermeld), onverlet. " Oftewel, nadat de auteur het filmpje heeft verwijdert, mag iedereen die het filmpje al had, het gewoon blijven gebruiken. Een eenmaal gegeven licentie kun je immers niet achteraf intrekken volgens de wet.
Pieter2011
11 jaar geleden
Je opmerking is heel terecht, maar als je op diezelfde pagina even naar beneden scrolt, vind je (onder 4 februari 17.42 uur) de volgende uitleg van de auteur, Arnoud Engelfriet, die zegt: "Daar staat dat je iedereen toestaat via Youtube je film te bekijken en dat ze deze op alle manieren mogen gebruiken die in Youtube aanwezig is. Bijvoorbeeld dus embedden op andermans webpagina". Je mag dus een video van YouTube doorlinken naar je eigen website, maar dat betekent niet dat je een gedownloade video openbaar mag maken! Inmiddels zijn de voorwaarden op de website een beetje verduidelijkt. Je vindt ze hier: http://www.youtube.com/t/terms?hl=nl&gl=NL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de vernieuwde voorwaarden eens goed gelezen en daaruit concludeer ik dat je antwoord deels wel en deels niet klopt. Het eerste stukje klopt, iedereen mag een link naar je filmpje op zijn website plaatsen. Het tweede stukje, over downloaden, etc., klopt echter niet. Artikel 5.1 van de voorwaarden is hierover duidelijk: "C. Het is u niet toegestaan om - met behulp van andere technieken en/of middelen dan de videoplayback-pagina's van de Website zelf, de YouTube-Player of de eventuele andere middelen die YouTube uitdrukkelijk voor dit doel kan aanwijzen - Content te benaderen." en: "L. Het is u niet toegestaan om Gebruikersvideo's (zoals hieronder gedefinieerd) te benaderen om een andere reden dan uitsluitend uw persoonlijke, niet-zakelijke gebruik, zoals bedoeld met behulp van en toegestaan op grond van de normale functionaliteit van de Dienst, of uitsluitend voor streaming, hetgeen de gelijktijdige digitale verzending betekent van het materiaal door YouTube via internet naar een door een gebruiker middels internet toegepast apparaat, en wel op zodanige wijze dat de gegevens bedoeld zijn om realtime te bekijken en niet om (al dan niet permanent) door de gebruiker te worden gedownload, gekopieerd, opgeslagen of verder te worden verspreid." In het kort: alleen via de normale YouTube-functionaliteit gebruiken. Daar YouTube zelf geen downloadfunctionaliteit aanbiedt, zijn hier de voorwaarden geschonden en is elke gegeven licentie daardoor ongeldig. Je laatste alinea klopt uiteraard wel weer.
Pieter2011
11 jaar geleden
Ja, ik had het ook gelezen over dat downloaden. Lastige materie hè?! Ik denk dat YouTube ook zelf wel inziet dat er een heleboel dingen zijn die wettelijk niet verboden kunnen worden. Zo kun je als add-on voor Firefox de Easy YouTube Downloader installeren: https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/easy-youtube-video-downl-10137/
Mét het logo van YouTube erop! Dat zouden ze makkelijk kunnen verbieden. Ook kunnen ze het uploaden van video's blokkeren. Maar ja, de commercie gaat toch voor...
Jammer dat er in ons land zo zelden auteursrechtenkwesties aangekaart door particulieren voor de rechter komen, want dat zou het allemaal een stuk inzichtelijker maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die addon heb ik zelf ook. Het punt is echter dat een derde wel iets dergelijks mag maken, dat valt niet te verbieden. Het gebruik ervan echter wel. Zie punt 5.1C hierboven! Wat dat laatste betreft, ben ik het hartgrondig met je eens. Er komt zo weinig voor de rechter, dat veel discussies over auteursrechten vaak erg theoretisch zijn.