De boom van mijn buren hangt over mijn oprit. Auto iedere keer onder de vogelpoep, schade aan lak. Ik wil de boom weg hebben. Welke rechten heb ik?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Antwoorden (1)

Als de boom ver genoeg van de erfafscheiding af staat, mag hij blijven staan.

Wat je wel mag doen, is de buren sommeren de overhangende takken af te zagen. Als ze hieraan op redelijke termijn geen gehoor geven, mag je zelf de boven jouw grond hangende takken afzagen.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Staat een boom te dicht op de erfgrens, dan kunt u - eventueel via de rechter - vorderen dat uw buurman de boom verwijdert.

Voordat u uw buurman om verwijdering vraagt, is het verstandig om de APV (Algemene plaatselijke verordening) van uw gemeente te raadplegen. De meeste gemeenten hebben een bepaling waarin staat dat bomen op een kleinere afstand dan 2 meter van de erfgrens mogen staan.

Het recht op verwijdering kan verjaard zijn. Voor bomen geldt een verjaringstermijn van 20 jaar. Staat een boom al meer dan 20 jaar te dicht op de erfgrens en heeft de buurman al die tijd de situatie laten bestaan zoals zij is, dan kan de buurman niet meer eisen dat de boom wordt verwijderd.

Zelfs als u het recht heeft een boom van de buurman te laten verwijderen, dan kan nog de gemeente dwarsliggen als zij weigert een kapvergunning af te geven. "

Toegevoegd na 5 minuten:
Tot slot:
Ik adviseer je dit ‘sommeren’ niet meteen te doen. Eerst een gewoon mondeling vriendelijk verzoek, dan een schriftelijke aanmaning. Tip: versturen met bericht van ontvangst. Nog geen reactie binnen een week of drie, dan kan jouw zaag in actie komen. De boom niet moedwillig beschadigen!
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, klopt, niets op aan te vullen.
Computoon
11 jaar geleden
Tot slot:
Ik adviseer je dit 'sommeren' niet meteen te doen. Eerst een gewoon mondeling vriendelijk verzoek, dan een schriftelijke aanmaning. Tip: versturen met bericht van ontvangst. Nog geen reactie binnen een week of drie, dan kan jouw zaag in actie komen. De boom niet moedwillig beschadigen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af of die verjaringstermijn ook wel geldt bij overlast meer dan een beetje schaduw. Vraagsteller heeft schade aan zijn auto en dat lijkt me toch belangrijker dan een eventuele verjaring.