Kun je na drie maanden nog een klacht indienen tegen de politie?

Drie maanden geleden ben ik aangehouden door een politie in burger die zich niet wilde legitimeren. Toen dacht ik laat maar, nu krijg ik erg veel problemen door een kleine overtreding. Kan ik tegen die agent nu nog een klacht in dienen?. Er zijn al door anderen twee klachten ingedient tegen dezelfde agent.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als het een agent in burger betreft, dient deze zich te allen tijde te legimiteren. Daartoe is hij dus verplicht.
Ook een agent in uniform moet zich legimiteren, doch dit alleen op verzoek. Lees artikel 2 in de 'Ambtsinstructie'.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006589/geldigheidsdatum_23-01-2010
Al het een zaak dient, kun je altijd nog een klacht indienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij dient een politieman in burger zich ongevraagd te legitimeren, dit is bijvoorbeeld in het programma Wegmisbruikers vaak te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
En nu nog het antwoord op de vraag...
Ja, dit kan zeker, een jaar nadat de overtreding is begaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker kun je nog een klacht indienen.
3 maanden is nog niet zolang hoor;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het niet legitimeren wil niet zeggen dat de overtreding die door jou zou zijn gemaakt niet wordt vervolgd. Hoewel een rechter hier uiteindelijk anders over kan oordelen, zijn het twee zaken die gescheiden moeten worden. Het niet legitimeren van de politieagent (hierover kan een klacht worden ingedient) en de overtreding door jou gepleegd.

Toegevoegd na 35 seconden:
ingediend .....!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand haalde al even de ambtsinstructie voor politie aan. Hierin staat het als volgt verwoord:

Artikel 2

De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs dat aan hem is verstrekt:

*

a. bij optreden in burgerkleding ongevraagd, tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken, en
*

b. bij optreden in uniform, op verzoek daartoe.

Onder lid a valt dus te lezen dat er bijzondere omstandigheden kunnen zijn, die het legitimeren onmogelijk kunnen maken. Te denken valt dan bijv aan situaties waarbij direct handelen vereist is en dat er geen tijd is voor het tonen van het legitimatiebewijs.

Legitimeren is trouwens iets anders dan identificeren. Een politieagent in burger moet dus even zijn legitimatiebewijs tonen ( en dus niet afgeven), om te laten zien, dat hij echt bij de politie werkt. Een persoon die is staande gehouden, moet zijn legitimatiebewijs ter inzage afgeven.

Even naar uw situatie: als de agent zijn legitimatiebewijs niet heeft getoond, dan maakt dit uw aanhouding niet ongeldig. Er zal gewoon een dossier op worden gemaakt en justitie zal zich hier over buigen. Staat los van het evt indienen van een klacht ook.

Doel van klachtenbehandeling bij de politie is, dat de organisatie iets kan leren van voorgedane situaties. Liefst komt men bij een bemiddelingsgesprek tussen agent en klager tot een soort van wederzijds begrip voor het handelen. Doel van klachtenbehandeling is niet dat de agent op zijn falie krijgt. Als dit wel uw doel is van het indienen van de klacht, dan zult u hoogstwaarschijnlijk niet naar tevredenheid uit de klachtenprocedure komen.
AlphaLimaSierra