Dat is een administratieve afdeling bij een rechtbank, zo is af te leiden uit deze tekst over het gerechtshof Amsterdam:

"De afdeling strafrecht is onderverdeeld in vier zittingsteams en één team administratie (strafgriffie). De vier zittingsteams bestaan uit raadsheren en juridisch medewerkers (tevens griffiers). De strafzaken worden binnen de teams behandeld door meervoudige strafkamers of enkelvoudige strafkamers."

Op een andere site (zie bron) staat een interview met iemand die op de strafgriffie werkt. Enkele citaten:

‘(...) Ik ben werkzaam op de strafgriffie. Vanuit mijn opleiding wist ik natuurlijk wel het een en ander, maar het is toch een totaal ander wereldje waar je in komt. Ik doe onder meer de Commissie van Toezicht: dat is de instantie waar gedetineerden hun klachten kunnen indienen. Ik ontvang die klachten, lees ze, stuur een ontvangstbevestiging en vraag aan de directeur om te reageren op de klacht. Vervolgens maak je de stukken ‘zittingklaar’. Bij de zitting in de gevangenis zijn dan de directeur van de gevangenis en de klager aanwezig en drie leden van de commissie: een rechter en twee bijzitters. Er komt natuurlijk heel veel administratie kijken bij een rechtszaak. En dat moet goed gedaan worden, want als je een foutje maakt kan een zaak beïnvloed worden.’

‘Ik werk ook conceptvonnissen uit. De bouwstenen zijn er al, ik metsel ze in elkaar om het zo maar te zeggen. Voor de controle gaat het dan nog langs de secretaris en uiteindelijk langs de rechters ter ondertekening. Vonnissen uitwerken vind ik leuk om te doen. Op dit moment verricht ik werkzaamheden voor de raadkamer. Daar wordt beslist over gevangenhouding van gedetineerden. Ik ga mee als griffier tijdens de zitting en ik maak de raadkamerbeschikkingen. Werken voor de raadkamer is hectisch, omdat je met korte termijnen werkt, er is vaak tijdsdruk. De beschikkingen die ik maak, moeten bij voorkeur dezelfde dag door drie rechters ondertekend worden. Het streven is dat ze rond half 5 bij de gevangenis liggen. Ik werk nu zes jaar op de strafgriffie en beheers alle werkpakketten van de strafgriffie, ben allround.’ "
Computoon