Wat heeft het effect van ZZP worden op mijn uitkering?

Ik stel deze vraag namens een familielid.

Familielid zit per februari zonder werk. Hij wilt als ZZP gaan werken. Stel hij verdient als ZZP te weinig wegens onvoldoende werkaanbod. Hij kapt er na 2 maanden mee, kan hij dan nog een volledige uitkering krijgen? En in hoeverre moet oude werkgever nog meebetalen aan uitkering nadat hij als ZZP heeft gewerkt? Graag antwoord, de ins-en-outs en wat tips.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Een oude werkgever moet niets meer betalen dat hoeft hij nooit of het nu om een zzp-er gaat of om een ander als je in de ww zit heeft hij niets meer met je te maken. Ben je zzp-er dan heb je geen recht meer op ww je bent een zelfstandige geworden.
ronron1212
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
Zover ik weet, is er wel een regeling voor mensen die voor zichzelf beginnen, het eerste halfjaar mogelijk met behoud van uitkering. Even goed uitpluizen bij het UWV.
ronron1212
11 jaar geleden
dat is alleen als je samen met het uwv een afspraak hebt gemaakt.
Je kan vanuit de uitkering een eigen bedrijf starten. Bij de coach van het UWV dien je dat kenbaar te maken. Als de coach iets ziet in het idee, kan een traject gestart worden en word iemand begeleid voor het maken van een ondernemersplan etc. Er is vanuit de overheid zelfs regels gemaakt om bv. Voordeliger een krediet af te sluiten tot een X bedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krediet is niet nodig. Dus je bent afhankelijk wat de coach vindt? Waar vind ik hier meer info over?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent altijd afhankelijk van je coach. Ik zou zeggen, google op BBZ of informeer eens op het ondernemersforum www.higherlevel.nl
ronron1212
11 jaar geleden
dat kan dus alleen als je het dus via het uwv hebt geregeld anders is er geen recht op uitkering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat te doen als je je al wel hebt ingeschreven in het KVK? Dan uitschrijven en later weer opnieuw inschrijven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hoeft geen probleem te zijn, maar dat is een persoonlijke situatie die besproken dient te worden met de coach van het UWV. Overigens is de coach die oordeelt op basis van met name levensvatbaarheid en of iemand "ondernemer" kan zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt trouwens. Zal het doorgeven.