Hoe lang mag de uitstel van een rechtzaak maximaal duren?

Ik ben eind januari 2012 opgepakt, ik moest eigenlijk in maart voorkomen maar heb uitstel gekregen ivm belangrijke schoolzaken. Ik zou binnen 3 maanden iets horen over een nieuwe datum maar heb nog steeds niets gehoord. Ik vroeg me dus af hoe lang dit mag duren, of hier misschien een max aan zit.

misschien belangrijk
de ernst van de aanklacht:
18 jarige vrouw, aangeklaagd voor 'mishandeling van een agent'. na gesprekken met advocaat en onderzoek blijkt dus dat er op de camera beelden niets van mishandeling te zien is maar alleen een slaande beweging richting de agent ook niet te zien dat hij word geraakt. (dus mijn woord tegen het zijne)
overigens ben ik mishandeld en heb hier wel een doktersverklaring en foto's van.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Antwoorden (1)

Normaliter moet het Openbaar Ministerie (justitie) zich houden aan de termijnen die worden verleend, opgelegd of zijzelf afspreken met/ aan de gedaagde.

Door overbelasting van het rechtssysteem kan het zijn dat jouw zaak " 'n beetje ver' achterop is geraakt. Je kunt de Officier van Justitie (of je advocaat laten -) vragen wanneer je zaak nog voor komt. Er zijn idd maximale termijnen waarin een zaak voor de rechter moet zijn gebracht. Of die in jouw geval nu overschreden zijn ligt een beetje aan de ernst van het ten laste gelegde. Mishandeling van een politie agent valt in de categorie ernstige misdrijven.

Aan de andere kant; als de bewijsvoering van justitie in deze zaak aan alle kanten rammelt en dus niet doorslaggevend hard gemaakt kan worden, kan het zijn dat justitie inmiddels heeft besloten om te seponeren. Dwz, er komt dan geen zaak.
Maar ook in dat geval moet men jou en je advocaat daarvan op de hoogte stellen.

Het beste is om je advocaat te vragen wat er nog te verwachten valt. Hij/zij kan je vertellen of door 'verzuim' van de kant van het OM je kans maakt op sepot of dat er een gerede kans is dat de zaak niet hard genoeg is waardoor geseponeerd wordt.
Zonodig kan hij/zij daarnaar informeren bij het OM.

Dat wil niet zeggen dat je helemaal vrijuit gaat. Je zal ook in de toekomst gewoon je 'handjes' thuis moeten houden, eender of het nu naar een politie agent is of wie dan ook. Met geweld los je niks op, onthou dat.

Knuffel en suc6 in je verdere leven...