Mag je een collectie gedownloade films en muziek in bezit hebben?

Op het nieuws was te horen dat downloaden van film en muziek legaal is. Maar dit dekt niet per se de volledige lading. Zijn dan de onderstaande feiten ook legaal?

- In het bezit hebben van een (bijvoorbeeld grote) collectie gedownloade films en muziek waarvan nooit originele dvd/cd of blu ray zijn aangeschaft. Dus feitelijk geen thuiskopieën, maar wel voor thuisgebruik.
- het thuis kijken / luisteren van deze bestanden met visite
- upload tijdens download van gedeeltelijke film (torrent principe)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

Als er aan getoond kan worden dat de collectie aangekocht is mag men deze in beslag nemen.
Het thuis bekijken van gekopieerde films met visite die geen entree betalen (dus enkel vrienden en bekende) is geen probleem, zodra je de film elders gaat vertonen, ook al is het dezelfde groep, is het strafbaar.
Uploaden van films en muziek is altijd strafbaar als men er de rechten niet over bezit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat u bedoelt dat als er kan aangetoond worden dat de collectie Niet aangekocht werd deze in beslag mogen genomen worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen. Als de collectie gekocht is van derde kan de collectie in beslag genomen worden, is de gehele collectie zelf opgenomen is er geen vuiltje aan de lucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord

Andere antwoorden (2)

Het bezitten van 'illegale muziek en filmbestanden' is legaal, aangezien je het voor 'thuisgebruik' bezit. Ook het bekijken en beluisteren van deze bestanden, samen met vrienden is legaal. Het uploaden van illegale bestanden is illegaal, want dan verspreid je mee illegale bestanden.

Zie ook de andere gelijksoortige vragen voor meer uitleg in de wetgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, geen enkel probleem. Je mag, in Nederland althans, gedownloade films en muziek voor eigen gebruik onbeperkt voorhanden hebben en in eigen kring (ook met visite) vertonen/afspelen. Je hoeft daarvoor zelfs niet het origineel in huis te hebben.

Wat niet mag (en streng vervolgd kan worden) is het vermenigvuldigen van deze bestanden op CD/DVD en deze verkopen, verhuren of weggeven aan een groter publiek en/of vertonen/afspelen in het openbaar. Ook radio en TV uitzendingen met zulke bestanden is verboden. Daarvoor moet je wel de originelen hebben of de toestemming van de rechthebbenden.

Wat ook niet mag is het uploaden van dergelijke bestanden. Je verspreidt daarmee illegaal content van rechthebbenden waardoor deze inkomsten mislopen.
In torrent programma's moet je dus de uploadfunctie tijdens het downloaden uitschakelen. (Dit resulteert dan wel in veel langere downloadtijden)

Wat ook streng verboden is (ook in Nederland) is het downloaden en uploaden van commerciële software zoals Games en Gelicenseerde Gebruikerssoftware.
Alleen Free- en Shareware software is vrij toegestaan om te down- en uploaden.

In andere landen van Europa gelden strenge afwijkende regels voor wat betreft downloaden van films en muziek. In veel landen is dat niet meer toegestaan en ook niet het bezit van gedownload materiaal.