Kan mijn ex geld claimen terwijl ik de hypotheek doorbetaalde?

Beste lezer,
Mijn ex en ik zijn juli 2011 fysiek uit elkaar gegaan. Daarop heeft zij in september het huis verlaten. Deze stond op ons beider naam en we zijn hiervoor dus samen financieel en hypothecair verantwoordelijk. Vanaf haar vertrek ben ik zelf volledig de hypotheek gaan betalen (welke wel op ons beider naam bleef staan). Vanaf juli 2012 is ons huis verkocht (met schuld, maar middels kwijtschelding via NHG). Nu claimt zij bij mij een som van 3000 euro aan meubelen en kosten gemaakt in dit huis.

Mijn vraag is, kan zij dit hard claimen, waarbij eventueel een deurwaarder benadert wordt? Zo ja, kan ik deze 3000 tegenclaimen met de door mij betaalde maanden hypotheek?

Alvast dank! Met vriendelijke groet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit huis is het huis waar zij nu in woont?

Antwoorden (2)

Als eerste zal moet worden vastgesteld wat de waarde is van de inboedel, daarbij moet duidelijk zijn wie de hypotheek heeft betaald sedert de scheiding (niet sedert het verlaten van het huis), de betaalde schulden uit het huwelijk mag door dat persoon van de waarde van de inboedel getrokken worden, wat er dan overblijft dient door twee gedeeld te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor uw antwoord.
Na de officiële scheiding is het huis ook verkocht. Er heeft na deze scheiding (beëindiging samenleving) geen hypotheekbetaling meer plaats gevonden. Tot de officiële scheiding heb ik 10 maanden lang de volle hypotheek voor mijn rekening genomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De helft van de waarde van de inboedel geldt alleen als ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je maakt de bekende fout. De scheiding heeft niet plaatsgevonden op de dag van de uitspraak maar op de dag van aanvraag van scheiding. Sandraatje Al uit de vraag is op te maken dat het om een huwelijk in gemeenschap van goederen gaat. Was het op huwelijksvoorwaarde geweest had de partner haar ingebrachte deel op kunnen eisen en vs de door haar gemaakte schulden.
Het huis staat op beide namen. Het is niet zo dat als zij het huis verlaat dat zij zomaar geen rechten meer heeft. jij hebt besloten het huis zelf over te nemen en had haar dus uit moeten kopen, wat inhoudt dat zij recht heeft op de helft van de waarde van het huis. Nu is het huis met verlies verkocht wat inhoudt dat zij zelfs de helft van het verlies zal moeten meebetalen. Beiden zijn immers verantwoordelijk voor de scheiding. Wat haar nieuwe meubels betreft: Als jullie in gemeenschap van goederen waren getrouwd had zij recht op de helft van de inboedel, als jij besloot zelf de inboedel te houden en zij dus noodgedwongen nieuwe meubels moest aanschaffen ben je haar wel een bedrag verschuldigd. Dit zou ik maar met een goede advocaat bespreken. Zeker wat betreft de schuld die is ontstaan bij de verkoop van het huis. De helft die zij schuldig is kan prima verrekend worden met het bedrag wat zij kwijt was aan nieuwe meubelen.

Succes.

http://www.echtscheidingswinkel.nl/echtscheiding/scheiding-hypotheek.php

Toegevoegd na 48 minuten:
Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen geldt: Ieder heeft recht op de helft van de goederen. Aangezien U de hupotheeklasten voor uw rekening nam kan dit verrekend worden met de waarde van de inboedel.

Toegevoegd na 52 minuten:
Als U op huwelijkse voorwaarden bent getrouwd moet U aan kunnen tonen welke inboedel door Uzelf is gekocht en welke door haar. Dan heeft zij enkel recht op haar eigen bezittingen. Kosten voor nieuwe meubelen na de scheiding zijn dus voor haarzelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Sandraatje, De restschuld is ons gelukkig kwijtgescholden (NHG garantie).
Echter heb ik zelf 10 maanden 500 euro extra aan hypotheeklasten moeten ophoesten (haar deel) en claimt zij nu 3000 aan meubels. Ik vraag me dus af of zij in haar recht staat of dat ik dit kan verhalen op de extra hypotheeklasten waar ik voor kwam te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zij had zo en zo mee moeten betalen. Hebben jullie kinderen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Sandraatje, We hadden een samenlevingsovereenkomst en gelukkig geen kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha, samenlevingsovereenkomst, dan zou ik even goed inchecken wat er precies geregeld is in die overeenkomst. Stond daarin dat het huis voor jou bleef dan is het logisch dat jij de hypotheek zelf diende te betalen, zij moest enkel uitgekocht worden. http://www.echtscheiding-wijzer.nl/berekeningen/uitkopen-partner-berekenen.html Dat de restschuld is kwijtgescholden is voor beiden een voordeel, dan nog was het huis aan jou toegewezen dus was jij verantwoordelijk voor de hupotheeklasten en zij voor haar eigen woonlasten. De inboedel moet verdeeld worden zoals in de overeenkomst staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een samenlevingscontract kan nimmer opgenomen zijn dat het huis voor 1 persoon overblijft als de hypotheek op beider namen staat, geen enkele hypotheekverstrekker zal daar mee akkoord gaan. Vanaf dat de scheiding een feit was (het daadwerkelijk uit elkaar gaan en aanvraag van scheiding) is de andere partij gehouden om de hypotheek te betalen met uitzondering van dat gedeelte dat als gewone woonlasten gezien kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je verder leest in die zin staat erachter dat zij uitgekocht moest worden.