Rijbewijs meerdere keren kwijtgeraakt (Niet ingevorderd, zelf kwijtgeraakt). Wat zijn hiervan de consequenties?

Hallo. Ik heb mijn rijbewijs sinds mei 2010. Aan het eind van dat jaar ben ik mijn rijbewijs verloren doordat ik mijn portemonnee in de bus heb laten liggen. Ik heb toen aangifte van verlies gedaan en een nieuw rijbewijs aangevraagd voor zo'n 80 euro.

Nu, eind 2012, ben ik mogelijk mijn portemonnee mogelijk opnieuw kwijt, ik kan hem nergens vinden. Hierin zat o.a. mijn rijbewijs. Kan ik zonder problemen opnieuw aangifte doen en een nieuw rijbewijs aanvragen? Zo ja, wat zou de prijs hiervoor zijn nu?

Dank u.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Het beste antwoord

jaren geleden is het me een keer gebeurd, aangifte gedaan, nieuw gekocht bij de deelgemeente, 2 weken later vond ik het oude pasje in een jaszak + rits van een jack.
nu, weer kwijt, maar ik weet zeker dat het ergens "goed opgeborgen" is, dus zoeken of nieuwe incl. aangifte en nieuw in deze gemeente is duur!

daar komt het op neer. je moet gewoon een nieuw pasje kopen van de overheid en de prijs zou overal hetzelfde zijn, 2 jaar geleden zou het veranderen in overal ca. 37,50 (net vandaag in het nieuws). het is nooit gebeurd en nu blijkt het in de ene gemeente ongeveer 30,- euro en ergens anders ca. 65,- (gegevens rtl nieuws 18.00 07.12.12).

Toegevoegd na 13 uur:
uit de bron:
Rijbewijs/omwisseling rijbewijs € 49,40
Spoedprocedure rijbewijs € 33,50
Eigen verklaring € 23,40
(oude voorraad 2011:€ 23,05) € 23,10
Extra leges bij vermissing *

* deze kosten worden niet in rekening gebracht als uit het proces-verbaal van de politie blijkt dat diefstal of beroving de reden is dat uw oude rijbewijs niet ingeleverd wordt. De leges dienen bij de aanvraag te worden betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wat de prijs hiervoor wordt kan ik je niet zeggen maar je kunt gewoon aangifte doen en een nieuw rijbewijs aanvragen. het is jou geld dat je steeds kwijt raak zonde .
ronron1212
11 jaar geleden
Nou er zit 2 jaar tussen, dat is wat anders dan elke keer 2 weken. Dan wordt je wel aangemeld bij de Politie. Gewoon weer een nieuwe aanvragen en ik zag vandaag toevallig een portmonnaie met een ketting en clip die je aan je broek kan doen voor 2,99. (Is altijd goedkoper dan een nieuw rijbewijs!).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
He rijbewijs is een rijksdocument, en voor het verliezen van een rijksdocument kan je beboet worden

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoe hoog dit is en wanneer je dit precies krijgt weet ik niet, maar je hwbt kans dat dit bij de prijs van een nieuw document komt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in principe geen probleem
Als het gewoon verlies is zou ik eerst naar de gemeente gaan
en vragen wat je moet doen
zie website van je gemeente ? over verlies rijbewijs ?
bij sommige gemeente hoef je niet perse aangifte te doen
heb je enig idee waar je het ongeveer verloren hebt ?
bus/trein winkel kroeg etc dan toch eens vragen of ze het naar gevonden voorwerpen hebben gebracht?.

Maar hou er wel rekening mee dat het meerdere keren verliezen wel vragen kan oproepen over frauduleuse vermoedens ?
als dat het geval is zal je toch naar de politie moeten denk ik
zeker als je oude rijbewijs al eens in het radarveld van de politie is geweest
of frauduleus is misbruikt.
Als er verder niets loos is zal dat je waarschijnlijk gewoon hetzelfde bedrag kosten
gewoon voorzichter zijn in de toekomst.
11 jaar geleden
of het in iedere gemeente hetzelfde is met de prijzen weet ik niet, ik heb de prijzen van de gemeente Wijchen gevonden maar zoveel verschil kan er niet tussen zitten.

http://www.wijchen.nl/nl/burgerzaken/rijbewijs/_/Kosten_rijbewijs.html

Hier zou het 55 euro kosten, hou dus maar rekening met 75 euro ongeveer, misschien te hoog, maar dan valt het altijd mee.

Een tasje of broek/jas zak met rits is altijd goedkoper natuurlijk, mits je het eruit haalt als je je jas ergens op hangt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij spoed komt er overigens nog 33,50 bij in wijchen wat al op 88 euro komt, hou dus maar rekening met 100 euro.