Als je trouwt in Nederland, verandert dan je naam (zie toelichting)?

Een vraag over het al dan niet gebruiken van de naam van de man inspireerde me tot deze vraag. Verandert officieel je naam als je (bijvoorbeeld) als vrouw de naam van je man gaat gebruiken na je huwelijksvoltrekking, of is het zo dat je de naam alleen gebruikt en dat dus nergens officieel de naam van je partner op papier staat in verband met jou?

Als je bijvoorbeeld op een paspoort kijkt van een getrouwde vrouw, staat daar dan haar meisjesnaam op?

Dit klinkt misschien vreemd, maar ik ben in het buitenland getrouwd, dus in ons geval was er wel degelijk sprake van een naamswijziging.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
7.1K

Het beste antwoord

Nee de officiele naam blijft altijd de geboortenaam. En al ben jij als nederlander in het buitenland getrouwd, dat zal niets veranderen.

Mocht je overigens nu je getrouwde naam nog willen aanpassen, dan kan je dat gewoon even bij de gemeente doen. Kost paar minuutjes van je tijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In nederland houdt je als vrouw je eigen naam en kan je kiezen welke naam je officieel wilt gebruiken. In het paspoort sataat dan ook mevouw meisjesnaam gehuwd ....

Dat is anders dan in bv duitsland waar een vrouw haar eigen naam bij huwelijk of houdt (en gebruikt) of opgeeft en de naam van de echtgenoot gaat gebruiken. Ze moet hara meisjesnaam terug vragen na een echtscheiding of sterftegeval van haar echtgenoot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland behoudt je altijd je eigen naam. Je mag kiezen of je de naam van je partner (erbij) wilt.

Dus je heet b.v. Jansen van je meisjesnaam en je man heet Pietersen, dan kun je kiezen:

1. Je houdt gewoon je eigen naam: Jansen
2. Je neemt de naam van je man: Pietersen
3. Je gebruikt ze beide: Pietersen-Jansen

De man mag overigens ook de naam van de vrouw aannemen. (handig als je zelf een lelijke achternaam hebt)

Voor kinderen geldt: Eerstgebore: Ouders mogen kiezen welke naam het kind krijgt (dus van vader op moeder)
De kinderen die daarna geboren worden krijgen dan wel allemaal deze naam.

Toegevoegd na 1 minuut:
op moet of zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op, in mijn geval mijn id kaart, staat mijn meisjes naam.
Achterop staat dan e/v echtgenote van en dan de naam van je partner.
In mijn geval w/v weduwe van, heb dit bewust laten doen omdat je soms aan moet kunnen tonen dat je de echtgenote was van diege met die achternaam.
Instellingen kunnen nogal eens lastig doen, maar merk wel wel dat steeds vaker voor vrouwen hun meisjes naam vermeld wordt met een toevoeging van echtgenote van.....
Officieel verandert je naam niet maar krijgt een toevoeging
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag als je trouwt zowel je eigen achternaam als die van je echtgeno(o)t(e) gebruiken. En dan ook nog de beide combinaties ervan. Dus stel jij heet de Boer en je partner Bakker:
- de Boer
- Bakker
- Bakker - de Boer
- de Boer - Bakker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig ben ik vandaag getrouwd :))
In ons trouwboekje zat een briefje van de gemeente en daar staat op:

"Jullie hebben wellicht bij de ondertrouw opgegeven welke naam je wilt gaan dragen na het huwelijk. En nu staat er bij "geslachtsnaam na het huwelijk" weer jullie oorspronkelijke naam vermeld. Dit is echter geen fout. In Nederland is het zo dat de achternaam door het huwelijk niet wordt gewijzigd. Je krijgt wel het recht om de naam van je partner te voeren, maar je behoudt dus altijd je eigen achternaam. Het formulier dat je bij je ondertrouw hebt ingevuld gaat over het naamgebruik en is alleen van belang wanneer je door de overheid wordt aangeschreven."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Voor het antwoord en hartelijk gefeliciteerd met je huwelijk.