mijn ouders zijn overleden, in hun nalatenschap zaten nogal wat brieven tussen hen, mag ik daaruit citeren, ook als mijn broers dat niet willen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In welke context wil je citeren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WAAR wil je citeren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben van mening, n.a.v. de formulering van de vraagstelling, dat dit onderwerp niet een kwestie is van wetten en regels maar van gevoel en fatsoen. Bedenk dat als je streeft naar optimalisering van je rechten binnen juridische regels dat je "op de koffie komt".
D.w.z. dat daardoor het vertrouwen en de familieverhoudingen voor langere tijd grondig verstoord kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geheel met jou eens hajete, zie ook mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe bedoel je, vraagsteller? Citeren in een gesprek, of citeren tijdens de uitvaart, of citeren in de krant?? Die situaties zijn nogal verschillend...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan zou het ook nog uitmaken welke inhoud je zou willen citeren. Als je broers het niet willen, doe het dan liever gewoon niet. Dat is onfatsoenlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik raad je aan hier zeer terughoudend mee om te gaan. Wat zou je zelf vinden als het jouw brieven waren? En als iemand ze zou willen openbaren (terwijl je nog leeft)?
Als je dat geen probleem zou vinden lijkt het ok, als je in dat geval zou tegensputteren: niet doen.

Antwoorden (6)

volgens mij moet je dat uit hun testament halen of via de advocaat. als dit niet het geval is en je kan nergens uit opmaken dat je ouders dat wel of niet goed zouden vinden is het toch iets wat je met je broers moet bespreken. misschien kan je tot een compromis komen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heeft niets te maken met hun testament of een advocaat Het is gewoon een kwestie van fatsoen.
Daarvoor zou je moeten uitzoeken hoe auteursrecht wordt doorgegeven aan erfgenamen. Maar pas op dat je daarmee de relatie met je broers niet op het spel zet, want rondom dit soort onderwerpen gaan geregeld familiebanden ten onder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Citeren met bronvermelding is altijd toegestaan.
Privezaken moet je niet openbaren.
Dat was iets tussen hen, niet voor anderen.
Dus NIET doen!

Toegevoegd na 2 minuten:
Tevens zie ik het verband met genealogie niet, onder welk je rubriek je deze vraag hebt geplaatst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Minnen zijn onterecht. Compensatie een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idem!!+
Wettelijk gezien is citeren met bronvermelding toegestaan, ECHTER:

Is het citeren van geschriften van je ouders belangrijker dan de relatie met je broers?

Bedenk dat het openbaar maken van de brieven de relatie voor altijd kan ontwrichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom niet als nergens staat vastgesteld dat je ouders dit niet wilden,maar persoonlijk zou ik het niet doen als je broers het niet willen,je moet het over zo'n gevoelig onderwerp wel met elkaar eens zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als uit het testament of uit de brieven niet blijkt dat er bezwaar bestaat tegen openbaarmaking is er m.i. geen enkel probleem. Zelfs al zouden je vader en moeder in de brieven schrijven dat het beter is te zwijgen over bepaalde gebeurtenissen. Dat is dan een mening die voor hun wellicht nuttig en aanbevelenswaardig was maar het bindt = u = niet en uw broers kunnen er geen recht op doen gelden..

De nagelaten brieven zijn van je ouders en als daar expliciet geen auteursrecht op is gevestigd mag je daar gewoon uit citeren.

Een ander hoofdstuk is of dat schade berokkent aan een of meer andere familieleden, bewust of onbewust, bedoeld of onbedoeld.

Is de relatie goed tussen de overige familieleden (i.c. je broers), is het openbaar maken van de inhoud van de brieven dan wel zo verstandig?

Is de inhoud van de brieven dermate, dat u daarvoor die goede relatie overboord wenst te zetten? Zo ja, kunt u dan de consequenties overzien?

Ik denk, dat u niet tot openbaarmaking bevoegd bent als de andere broer(s) daardoor schadelijke gevolgen gaan ondervinden in het economisch en sociaal maatschappelijk verkeer, zonder dat daar verder iemand mee is gediend.
Dat zijn mijn overwegingen.

Toegevoegd na 1 dag:
Zie mijn laatste reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"De nagelaten brieven zijn van je ouders en als daar expliciet geen auteursrecht op is gevestigd mag je daar gewoon uit citeren. "
__
Zelfs al rust er auteursrecht op dan mag je er uit citeren en geloof me ook op brieven rust auteursrecht en gaat in dit geval gewoon over op de erfgename.
_________________________________________
"Ik denk, dat u niet tot openbaarmaking bevoegd"
__
Uit welke wetgeving haal je dit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
theobdn. Ik heb mijn verhaal beëindigd met:
Dit zijn mijn overwegingen. Ik heb er geen wetten op na geslagen. Zo is citeren uit... onder vermelding van de bron, lang niet altijd toegestaan. Daar zijn echt regels voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog iets nagekeken maar niet uitputtend. Auteursrecht, o.(-en), het complex van rechtsregels dat betrekking heeft op het recht van de maker op zijn werk van letterkunde, wetenschap of kunst. Het auteursrecht bestaat in het uitsluitend recht om het werk openbaar te maken en te verveelvuldigen. Enz.enz. Nederland. Het auteursrecht is hier geregeld door de basiswet van 23.9.1912, die nadien herhaaldelijk is gewijzigd, het laatst op 22.5.1958. Ik heb dit verder niet nagegaan. Wel heb ik de Wikipedia geraadpleegd, waar nog een interessant stukje staat over citeren en bronvermelding. Ik heb niet kunnen vinden, dat op brieven tussen personen auteursrecht bestaat. Dat zou naar mijn mening slechts kunnen zijn, waanneer de brieven op zich een samenvattend geheel zijn van een kunstuiting. Maar geen gewone briefwisseling. Dat valt daar niet onder mijns inziens. Tot slot: bedoelde je wellicht briefgeheim?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga is zoeken daar waar je moet zoeken en niet op een samenraapsel van meningen genaamd wikipedia; http://wetten.overheid.nl/BWBR0001886/geldigheidsdatum_07-11-2012
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In uw advies te zoeken waar ik zoeken moet verwijs u mij naar een wet, die ik zelf al heb benoemd. Dat voegt dus niets toe.Mijn naslagwerk was de Summa Enc. Dat vergat ik te vermelden. Het samenraapsel(waar ik ook in heb gezocht) van de Wikipedia, zoals u het neerbuigend noemt, is volgens mij zeer bruikbaar, voor zover je in staat bent het kaf van het koren te scheiden. Soms lukt dat, soms niet. Maar in heel de wet van 1912, ook niet die u mij voorschotelt en geheel up to date mag worden geacht, staat niet dat gewone briefwisseling tussen personen onder het auteursrecht valt. Uitzonderingen met betrekking tot het citeerrecht, waar in de wet veel ruimte voor is vrijgemaakt, komt derhalve niet aan de orde. Kan ik ook niet vinden. Als u mij dat kunt verduidelijken, dan ben ik u zeer erkentelijk. In afwachting.
PS: Citeren met de bedoeling schade aan te brengen aan personen gaat verder dan alleen maar citeren. Dunkt mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar in die wet staat geschreven welk geschrift vatbaar zijn om onder auteursrecht te vallen? Artikel 10 1. Onder werken van letterkunde, wetenschap of kunst verstaat deze wet: 1°. boeken, brochures, nieuwsbladen, tijdschriften en alle andere geschriften; dit betekent direct dat elk geschrift onder het auteursrecht valt, dus ook brieven uit een briefwisseling van geliefde. Als citeren van stukken schade kan berokkenen aan derde dienen we terstond elk geschiedenisboek te verbieden, in elk geschiedenisboek wordt wel een persoon neergezet als een slechterik en berokkend daarmee schade. Pas als de citaten smaad pleegt kan er mogelijk iets tegen gedaan worden, het dient dan wel een citaat te zijn die de waarheid niet benaderd.