Kunnen Turkse jongeren in Nederland opgeroepen worden voor de dienstplicht in Turkije als de boel escaleert tussen Turkije en Syrië?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K

Het beste antwoord

Elke man die de Turkse identiteit heeft moet voor zijn 39e levensjaar zijn dienstplicht in Turkije vervuld hebben. De normale duur hiervan is 15 maanden.

Het is mogelijk om uitstel aan te vragen tot de leeftijd van 39 jaar. Dit uitstel moet ondersteund worden door documenten van bijvoorbeeld een werkgever of van de universiteit waar de kandidaat een studie volgt. Inmiddels zijn veel universiteiten aangesloten bij registratie kantoren van defensie zodat het doorgeven niet meer nodig is. Dit wordt nu door de universiteiten zelf geregeld.

Het schuldig worden bevonden voor het ontwijken van dienstplicht kan bestraft worden met een gevangenisstraf van 1 tot maximaal 3 jaar.

Turken in het buitenland met een dubbele nationaliteit hoeven maar eenmalig uitstel aan te vragen. Deze is dan tot het 39e levensjaar geldig. Uiteraard geldt wel dat hier ondersteunende documenten moeten worden getoond. Dit kan in het woonachtige land gedaan worden bij het Turkse consulaat.

Voorheen kon men de dienstplicht nog gedeeltelijk afkopen, zodat er maar een maand training (meestal in Burdur) overbleef. Deze regeling is echter eind 2011 opgeheven. Iedere Turk die in het buitenland woont en zijn Turkse nationaliteit wil behouden, moet 10.000 euro betalen. Hiermee koopt hij zijn dienstplicht af en hoeft hij dus ook niet meer deel te nemen aan een training. Op de site van het Turkse Consulaat staat meer informatie over de regels omtrent het afkopen van de dienstplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat ligt eraan of je nog de turkse nationaliteit hebt. als je deze niet meer hebt ben je geen turks burger meer en mag de turkse regering geen beroep meer op je doen, heb je nog wel een 2e nationaliteit (of heb je de nederlandse nieteens) kan dit in principe wel, in rusland gebeurt dit namelijk standaart, elke jongen met de russische nationaliteit die 18 wordt MOET in het leger. ik weet niet hoe dat in turkije zit, maar indien je de turkse nationaliteit hebt en niet bereid bent die voor je 18e op te geven is het altijd verstandig om het na te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat gebeurt er wanneer je niet naar Rusland gaat om die dienstplicht te doen, wij hebben geen uitleveringsverdrag mer Rusland.
Zoals ik het van een Turks jongen begrepen heb kunnen Turkse jongeren in België en Nederland enkel effectief ingelijfd worden in het Turkse leger van zodra zij zich op officieel Turkse grondgebied bevinden of op grondgebied van landen die de Turkse militaire intenties officieel ondersteunen.
Zolang ze zich op 'neutraal' grondgebied bevinden zal geen enkele officiële instantie hen van daaruit uitleveren of dwingen tot dienstplicht in Turkije.

Hopelijk heeft deze Turkse jongen overschot van gelijk want ook ik ben van mening dat oorlog voeren niet verplicht mag worden aan eender welke sterveling op Aarde maar een daad van eigen overtuiging mag/kan zijn.

Groetjes en fijne, vredelievende dag nog!