Tijdens uit parkeren een geparkeerde scooter (op de openbare parkeervak) aangereden, ben ik schuldig?

Terwijl ik in mijn auto voor de school wacht op mijn kind heeft een ouder zijn scooter achter mij op de openbare weg zijn scooter geparkeerd en is zijn kind gaan ophalen.
Niet wetend dat deze er stond, heb ik als altijd mijn achteruitkijk spiegel en binnenspiegel gekeken voor achteruit rij om uit te parkeren. En je raad het de scooter wordt aangereden en ik wordt aansprakelijk gesteld.
Mijn verzekering stelt de tegenpartij in het gelijk!

Klopt dit wel? Ik heb gelezen dat een scooter of fiets niet mag parkeren op de openbare parkeervlaken. Heeft de verzekering het fout, wat kan ik eraan doen?

Mvg.

Jay

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Het beste antwoord

Bij uitparkeren ben je altijd aansprakelijk als je schade veroorzaakt, omdat het een bijzondere verrichting is. Of die scooter daar wel of niet mag staan doet er niet eens toe: op dat moment is het geen voertuig, maar een obstakel. Een obstakel waar je omheen moet sturen als je uitparkeert, inparkeert, of in het algemeen achteruit rijdt. Je bent dus inderdaad aansprakelijk, zélfs als die scooter daar niet zou mogen staan. Heel vervelend, maar ik kan er niets anders van maken. Niet zo slim van de scooterrijder om z'n ding achter een stilstaande auto met bestuurder te zetten zonder even duidelijk (oog)contact te maken, maar dat doet niets af aan jouw aansprakelijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Al mag hij of zij daar niet parkeren daarom mag je de scooter nog niet aanrijden dus ja je bent aansprakelijk.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja U bent fout. U maakt een bijzondere manoeuvre. U heeft het via Uw spiegels niet kunnen zien, maar dat zegt niet dat U daardoor geen schuld heeft. Het zou toch een stunt zijn dat alles wat niet zou mogen, zonder consequenties schade toegebracht mag worden. Wees blij dat het een geparkeerde scooter was en geen kind. U bent toch niet voor niets verzekerd.