Is het (wettelijk) toegestaan een beveiligingscamera te gebruiken (buiten) als je een huurwoning hebt?

Uitleg zo kort mogelijk:
Sinds kort heb ik grote problemen met mijn buren. Ik heb hiervan melding gedaan bij de woningbouw en zij hebben gezegd dat ze bij mijn buren op huisbezoek zullen gaan, samen met de wijkagent. Ook is mij toegezegd dat ik hierover terugkoppeling zal krijgen. Dat was maandag j.l.

Inmiddels maak ik me grote zorgen over de veiligheid van mijn hond. Zolang het weer het toestaat, heb ik altijd mijn achterdeur open staan. Dan kan hij gewoon in en uit lopen als hij wil. Vorige week zondag heeft hij overgegeven. 10 cm van zijn overgeefsel, vond ik een stukje worst wat NIET van mij was. Gisterenavond had hij ineens een punaise in zijn poot. Ik kwam daarachter doordat hij mank liep (!). En vanavond vond hij ineens een paar broodkorsten in de tuin. Ik zag het gelukkig meteen en heb ze opgeraapt, zodat hij er niet van kon eten - ik weet niet wat erin zit! En na het overgeven en dat stukje worst, ben ik vreselijk op mijn hoede.

Ik wil mijn tuin nu 'beveiligen' met een camera, die draadloos verbonden kan worden met mijn Mac, zodat ik de beelden ook kan opnemen. Die camera zal uiteraard gericht worden op 'hun' schutting. Maar wat nou als zij daarover gaan klagen? Kan de woningbouw (of politie) mij verbieden die camera te gebruiken? Kan ik verplicht worden hem weer te verwijderen?
En waar in het wetboek kan ik dit evt. zelf vinden?

Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo lang de camera niet in hun tuin gericht staat vind er volgens mij geen schending van privacy plaats zowel dan krijg je daar volgens mij geheid gebakkelei mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je niet al te argwanend richting je buren? Ik zie in de gebeurtenissen geen enkele reden om je buren te verdenken van een doelbewuste poging om jouw hond te vergiftigen of anderszins uit te schakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat ben ik niet.
Mijn buren staan al jaren bekend om hun 'fratsen' en ook bij de woningbouw en politie liggen al talloze meldingen over hen. Daarbij heb ik al aangegeven: "Uitleg zo kort mogelijk: ..."
Als ik namelijk alles moet gaan beschrijven wat aan deze 'gebeurtenissen' vooraf is gegaan, om duidelijk te maken waarom ik gegronde reden heb mijn buren te verdenken, dan zit jij hier dinsdagochtend nog steeds te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je niet gewoon een nepcamera ophangen, als ze denken dat het echt is ben je ook meteen verlost van je probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb ik ook aan gedacht Pelle, maar dat heeft geen zin. Mijn buren kennende, gaan zij er zeer waarschijnlijk van uit dat het een neppert is, waardoor ze dus gewoon door blijven gaan. Dan kan ik het maar beter echt vastgelegd hebben op beeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf ook zo'n IP-cameraatje bij de voordeur hangen. Neemt alleen op als er iets beweegt. Een stadswacht heeft ooit eens aangebeld en vragen daarover gesteld. Mijn antwoord was dat het een dummy was (de camera) en nooit meer iets van gehoord. Volgens mij worden er alleen vragen over gesteld als er iemand klaagt. Dan moet het antwoord dus zijn: een nepcamera.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Mijn antwoord was dat het een dummy was (de camera)..."
Hahahaha das grappig! Bedankt voor je reactie. Goeie tip!

Het beste antwoord

Bij de bijgevoegde link vind je alle informatie over het maken van beelden en de wettelijke regels.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens is ook illegaal gemaakt beeldmateriaal gewoon geldig als bewijs. Je zou dan een bekeuring riskeren voor het schenden van de privacywet, maar evengoed gelden de beelden als bewijs.

"Door burgers of bedrijven gemaakte opnamen of films mogen worden afgegeven aan de politie als er strafbare feiten op staan. Een werknemer die gefilmd is bij het plegen van diefstal op het werk, kan zo strafrechtelijk vervolgd worden.

Dit geldt zelfs als de opnamen illegaal gemaakt zijn Zo vond de Hoge Raad in 2003 dat illegale opnamen gemaakt door een detective-bureau als bewijs konden dienen in een strafzaak. Bewijs wordt niet "onrechtmatig verkregen" (en dus onbruikbaar voor het openbaar ministerie) omdat een burger de wet schond bij het verzamelen. Dit zou pas anders worden als politie of andere opsporingsambtenaren betrokken of op de hoogte zouden zijn van het illegale filmen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste WillemVee, heel erg bedankt voor de informatie!
En ook voor de link. Ik ga het zorgvuldig doornemen. +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan. Erg vervelend, zulke dingen. Ik wens je veel succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens maakt het niet uit of je een huur of eigen woning hebt. De wetgeving hieromtrent blijft gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Goede toevoeging. Ben benieuwd wie me voor dit antwoord heeft gemind trouwens, de buurman? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:) ...denk het niet. Volgens mij heeft hij niet eens een pc.
Bedankt voor de aanvulling, JodenHartogh
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals heel erg bedankt! +10

Andere antwoorden (1)

In principe zou het niet strafbaar mogen zijn als je maar op enkele zaken let, zoals:

1. Overdrijf niet, hang zeker nooit meer camera's dan nodig.
2. Zorg ervoor dat zij die gefilmd worden het weten! Zorg voor signalisatie: een bordje met "camerabewaking" bijvoorbeeld.
3. Zorg ervoor dat het cameratoezicht beperkt wordt tot je eigen privédomein.

Richt de camera dus zonder problemen op de schutting die aan hun kant staat, maar er dus bijvoorbeeld niet overheen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de tips! Met name nr. 2 - had ik nog niet aan gedacht. +