Wat zijn de verplichtingen van de woningbouwvereniging als ze m'n huis (grondig) gaan renoveren?

Mijn woningbouwvereniging bood een paar weken geleden aan een HR-ketel etc. te plaatsten. Aangezien m'n woning in niet al te beste staat verkeert (Kozijnen van balkondeuren voor en achter rotten weg, geen vloer- of geluidsisolatie, plafond is aan vervanging toe, er is een deel piepschuim als plafond, alles is erg verouderd) heb ik een renovatieverzoek ingediend.
Ze hebben er (tot mijn verbazing) vrij snel op gereageerd, zijn langsgekomen en hebben vervolgens een plattegrond toegestuurd hoe de woning zou worden na renovatie.
Dit alles onder voorbehoud, er moest nog besproken worden of en zo ja wat er gerenoveerd kon worden binnen het beschikbare budget en huurprijs.
Nu is mijn vraag: als het doorgaat moeten ze me een vervangende woonruimte bieden, toch? Na de renovatie (duur: zo'n 3 a 4 maanden) moet ik dan ook weer terug verhuizen, krijg je dan dubbele verhuiskosten vergoed?
Betaal ik gedurende de renovatie de oude huurprijs of de nieuwe (veel) hogere huurprijs?
Maar ook: kan ik ze vragen me een geschikte andere woning aan te bieden, zodat ik maar 1 keer hoef te verhuizen? (ben niet speciaal gehecht aan deze woning)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

In de eerste plaats dit: meestal worden bij een opknapbeurt/renovatie twee soorten werkzaamheden uitgevoerd, namelijk de renovatie én geriefsverbeteringen.

Natuurlijk wordt de woning weer in goede staat gebracht waarbij het achterstallig onderhoud wordt weggewerkt. De verhuurder is verplicht die werkzaamheden uit te voeren zonder huurverhoging. Dat is de standaard renovatie.

Daarnaast kan een aantal geriefsverbeteringen worden aangeboden, zoals een volledig betegeld toilet, isolatieglas, luxere keuken en luxere badkamer. Daarvoor moet jij expliciet toestemming geven, want er is wel een huurverhoging aan verbonden.

Als je nu een zelfstandige woning hebt die je tijdelijk moet verlaten, dan heb je recht op een verhuiskostenvergoeding van 5.520 euro (zie bron). Je zult de woningcorporatie moeten vragen of een tijdelijke verhuizing nodig is, want die werkzaamheden worden soms ook wel uitgevoerd terwijl de woning bewoond is. In dat geval krijg je een lagere vergoeding. Als je inderdaad moet verhuizen, zorgt de corporatie voor tijdelijke (gestoffeerde) woonruimte. Als je eenmalig gaat verhuizen naar een andere (al opgeknapte) woning, heb je totaal geen recht op een vergoeding.

Tijdens je verblijf in de wisselwoning betaal je de huurprijs van je oude woning.

De tijdelijke opslag van je inboedel is meestal in een afgesloten container die voor de deur wordt geplaatst. Soms worden de spullen tijdelijk elders opgeslagen.
Pieter2011
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het goed is, verzorgt de WBV de verhuizing(en); er komt gewoon een vrachtauto aanrijden met sterke jongens. Zolang je niet bent teruggekeerd naar je huidige woning blijf je de oude huurprijs betalen. Je kan natuurlijk vragen of ze andere woonruimte hebben; je verhuiskosten worden dan waarschijnlijk niet gedekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ook gewoon voordat de WBV gaat renoveren op papier laten zetten wat ze gaan doen, zodat wanneer je op of aanmerkingen hebt dat met hun bespreekt.
Hiermee voorkom je veel ellende.