Mag een makelaar mij bemiddelingskosten rekenen?

Ik sta op het punt om een huurcontract te tekenen bij een makelaar. Deze vragen een maand bemiddelingskosten + 19% btw. Zij willen mij ook een opdracht laten tekenen dat ik hun opdracht geef om het huis te regelen. Ik weet dat juridisch gezien een makelaar geen bemiddelingskosten zou mogen vragen. Is dit ook het geval op het moment dat ik zo'n dergelijke opdracht teken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Als jij dat vrijwillig ondertekent en het rgelen van het huis daar bij hoort: Ja. Je kunt het ook niet tekenen dan gaat het huis naar eenander...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wet (art 7:264 BW) zegt hierover het volgende: ‘elk in verband met de totstandkoming van een huurovereenkomst betreffende woonruimte gemaakt beding, niet de huurprijs betreffende, voor zover daarbij ten behoeve van een der partijen een niet redelijk voordeel wordt overeengekomen, is nietig.’

De makelaar wilt je een overeenkomst laten tekenen waarin staat dat je opdracht geeft om een huis te regelen. Wel slim, maar niet netjes, want op deze manier omzeilt ze het punt dat je geen bemiddelingskosten mag berekenen als iemand op een advertentie of zo reageert. Want nu heb jij zogenaamd opdracht gegeven om een huis te regelen.

Normaal zou je namelijk het contact tekenen, de bemiddelingskosten betalen én deze later weer terug kunnen vorderen, nu wordt dat lastiger door die overeenkomst.

Probeer in overleg te gaan met de makelaar. Eventueel kun je aangeven dat als je tekent je een veel lager bedrag wilt betalen aan bemiddelingskosten. Immers de makelaar wordt al betaald door de verhuurder en zoveel werk is het ook weer niet om een huurcontact uit te printen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is ook wat ik dacht, wellicht is het voor zelfs dan nog mogelijk om geld terug te vorderen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat dit bijna niet mogelijk is. Want volgens oa http://www.smedema.nl/nieuws/bemiddelingskosten-in-rekening-brengen-bij-huurder-door-johan-smedema betekent het tekenen van een opdrachtbevestiging dat je een opdracht geeft, dus moet betalen voor de geleverde diensten. Dus het valt dan niet onder de nietigheid van het vermelde artikel in mijn reactie.
Als de makelaar je van te voren vermeldt wat de kosten zijn mag het. Je kunt dan zelf beslissen of je akkoord gaat.