moet ik solliciteren , terwijl ik 24 uur werk en een kindje van bijna 2 heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Amadea
11 jaar geleden
Dat kan je beter aan een CWI-medewerker vragen. Wij hebben geen inzicht in jouw financiële mogelijkheden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je ons dan iets meer moet vertellen over jouw situatie (werkloos geworden, hoeveel uur werkte je eerst, welke uitkering heb je, van welke instantie moet je meer werken)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik verdien 800 euro in de maand en net een week een huisje aangeboden gekregen.Ze zeggen dat ik er werk bij moet zoeken van 20 uur dat ik dus 44 uur in de week moet gaan werken . Moet 20 sollicitaties doen en bij minimaal 5 uitzendbureaus ingeschreven staan. ik moet een bijstand uitkering aanvragen.

Antwoorden (4)

Dat hangt van die 24 uur werk af.
Als dat een betaalde baan is, en je verder geen uitkering verlangt hoef je natuurlijk niet te solliciteren.
Als je meer geld wilt (of nodig hebt), zul je in beginsel meer moeten werken en pas als dat niet lukt heb je mogelijk recht op een aanvullende uitkering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan zelf het beste inschatten of je dit nog op kan brengen naar je huidige baan en kindje. Als je het voor het geld doet kan je eventueel een aanvullende uitkering aanvragen. Uiteindelijk kan je de tijd die je met je kind hebt maar een keer doorbrengen, ik zou het zelf zonde vinden om het grootste gedeelte te missen omdat je zoveel moet werken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je een aanvullende uitkering krijgt.

Als dit een ww uitkering is dan zul je voor de overgebleven uren moeten blijven solliciteren.

Betreft het een aanvullende bijstandsuitkering,dan heb je geen sollicitatieplicht zolang je kind nog geen 5 jaar is,je moet hiervoor wel vrijstelling bij de SoZaWe aanvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga er eigenlijk even vanuit dat je een WWB- (bijstands)uitkering hebt, maar helaas vertel je dat er niet bij.

Ook binnen de WWB hangt het trouwens af van veel zaken: verdien je met die 24 uur evenveel of meer salaris dan het sociaal minimum, dan heb je geen aanvullende uitkering nodig en dus ook geen sollicitatieplicht. Heb je trouwens WW, en zijn die 24 uur minder dan de uren waarover je een uitkering ontvangt, dan blijf je voor de resterende uren een sollicitatieplicht houden, of afzien van de aanvullend uitkering.

Terug naar de WWB, en er dan vanuit gaande dat je met je salaris minder dan bijstandsniveau ontvangt: een alleenstaande(!) ouder kan een ontheffing krijgen van de sollicitatieplicht voor maximaal vijf jaar als je kind jonger is dan vijf. In dat geval zou je dus die ontheffing aan kunnen vragen als je dat wilt, en je wilt een aanvullende uitkering ontvangen. Als je een partner hebt, of misschien ook wel als je bijvoorbeeld bij je ouders woont en zij zijn thuis, dan vindt de wetgever dat die op het kind kunnen passen als jij werkt, en kan toch de sollicitatieplicht worden opgelegd.

Tja, en als je een heel andere uitkering hebt, zoals een arbeidsongeschiktheidsuitkering of weduwenpensioen, dan is er helemaal geen sollicitatieplicht. Er is dus eigenlijk meer informatie nodig om deze vraag goed te kunnen beantwoorden.