Als ik meer dan 10000 euro meeneem naar het buitenland en het bedrag aangeef bij de douane, moet ik dan belasting betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Nee, belasting hoef je er niet over betalen, maar je moet WEL aangifte doen. (Dit is om het witwassen van geld en het financieren van terroristische activiteiten onder controle te houden. Ze willen dus wel weten waarom je met hoeveel geld de grens over gaat.
Tot 10.000 mag je zo meenemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt niet , in de EU is het maximum € 5000/persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet volgens de site van de douane / belastingdienst. Daar staat toch ECHT 10.000
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10000, zeker weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
depauwroger: Eerst de link checken voor je roept dat het niet klopt. Het is toch echt 10.000!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onterechte min. Duidelijke link Marleen. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je terugkomt het land in, zonder die € 10.000, moet je dat dan verklaren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik niet, ik heb geen ervaring met dergelijke dingen. Ze zullen echter vragen wat je er mee van plan bent, en er is dan bekend over hoeveel contanten je beschikt.

Andere antwoorden (2)

In de EU mag men maximum € 5000 per persoon meenemen.
Alles wat meer is vindt men "verdacht".
U zal er niets moeten op betalen maar u kan wel een aantal lastige vragen krijgen.
Best een bewijs meenemen dat het bv van uw bankrekening komt.

Toegevoegd na 5 uur:
Mijn antwoord is FOUT, moet inderdaad € 10000 zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik verlaat me voor mijn informatie gewoon op de site van de belastingdienst (zie mijn link).
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/buitenland_en_douane/geld_over_de_grens_meenemen/ Gewoon eerst lezen voor je op de min klikt ; wel zo sportief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat 10000 in jouw link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat klopt. Vandaar dat de min bij mijn antwoord onterecht is ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een + ter compensatie want het is inderdaad # 10.000, ook op de Europese site voor geldverkeer.
Ik begrijp het niet want eind vorig jaar hebben wij nog navraag gedaan aan de Turkse douane en van hun was dit max € 5000/ persoon, hij had het misschien over Turkse Lira
want die zijn +/- 2 x duurder.
Je mag naar het buitenland reizen met een bedrag 9999 euro.Maar je moet het van te voren aangeven.en daar hoef je geen belasting over te betalen.