Waarom wordt er nu toch gesproken over het werken aan plannen om Laura Dekker de wereld rond te laten zeilen (zie toelichting)?

Ik lees dat de rechtbank besloten heeft het meisje niet uit huis te plaatsen, wat ongetwijfeld gunstig zal zijn voor de verdere ontwikkeling van het kind en dat zou dan ook eigenlijk het enige argument moeten zijn.

Hoe zit het met de leerplicht voor zo iemand, dat bedoel ik dus in het algemeen, je kunt toch niet zomaar van school wegblijven op die leeftijd?

Hoe zit het met de gevaren van zo'n zeiltocht, mag een gezinsvoogd (ze is onder toezicht gesteld) zomaar toestaan dat iemand (minderjarige) zich aan dergelijke gevaren bloot gaat stellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar het is nu eenmaal een mooi voorbeeld, er zijn meer voorbeelden te bedenken, waar bijvoorbeeld de ouders het kind willen meenemen op reis.

Het beste antwoord

Jeugdzorg is boos, omdat iemand hun advies in de wind (leuk hé) durft te slaan... En dan zijn ze op hun pik getrapt... En dan slaan ze door en dan roept de rechter hen tot de orde... Zo gaat dat altijd...

Jeugdzorg is ook een kwaad, ook een bescherming, maar ook een kwaad... Ze weten het beter en moeten een voorbeeld stellen, macht corrumpeert dus en absolute macht corrumpeert absoluut...

Ze zien dat er redelijkheid zit in het voornemen van dat meisje... Nou én, laat ze toch doen...

Toegevoegd na 2 uur:
En de ware reden is de volgende: Ze gaat verhuizen en dan heeft jeugdzorg het nakijken... Heel goed zeilmeisje, want wat ben je nou voor een zeilmeisje als je niet mag zeilen?...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

"Hoe zit het met de leerplicht voor zo iemand, dat bedoel ik dus in het algemeen, je kunt toch niet zomaar van school wegblijven op die leeftijd?"
Ja, dat kan uitstekend - precies daarvoor is de wereldschool.

"gevaren"
Met die gevaren valt 't heel erg mee. Ze gaat niet in stormseizoenen over de betreffende zeeën, en ze volgt drukke routes. De langst geplande afstand overbrugt ze in 2 weken.
Zo'n wereldreis is totaal niet te vergelijken met vele anderen, die 't ambiëren om non-stop de hele wereld om te zeilen.
Ik denk zelfs dat "in Nederland elke dag naar school fietsen" niet veel veiliger zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zijn ze wel bang dat ze anders weer weg gaat lopen met 3500 euro op zak :-/

Maar eerlijk gezegd is het mij verder ook een raadsel, behalve dan dan ze zo mooi leert dat je alles voor elkaar kunt krijgen als je maar lang genoeg dramt of wegloopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze zaak toont geweldig aan hoe 'some pigs are more equal then others'. Een verwend rijkeluismeisje dat haar zin weet door te drijven krijgt een hoop meer voor elkaar dan kinderen met vermoedelijk veel betere redenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, maar het is eigenlijk geen antwoord, hoe moet een kind in een situatie als deze aan de leerplicht voldoen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wilde ze toch onderweg/online doen? Tenminste, dat heb ik er van begrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moet ik die reportage maar eens opzoeken waar de ouders aangeklaagd werden omdat ze hun eigen kinderen onderwijs wilden verschaffen op een wereldreis en daar dan nog eens een aparte vraag over stellen, dat is namelijk wat mij in dit verband verbaast.
als je ouders achter dingen staan.
Krijg je aardig veel voor elkaar, Dat hele tot je 18 naar school is niks van waar..
Als je gewoon al werkt bij een bedrijf mag het zelfs.

Maar mij lijkt het niks in je eentje op die leeftijd de wereld rond, lijkt me ook zo eenzaam :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, maar hoe zit het nu daadwerkelijk met die leerplicht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ze zeggen dat je MOET tot 18 jaar. Maar als ze 100% weten dat je niet meer gaat, en je werk gewoon. je ouders vinden het goed. Jij zelf hebt goede reden. dan doen ze niks...
Als ze aan alle wettelijke vereisten voldoet, dan mag het van de wet. Moraal heeft daar geen vat op.

Voor Jeugdzorg geldt eigenlijk hetzelfde, als het binnen de regeltjes valt, mag het.

Dat we de jeugd nu leren dat je op je veertiende zelf wel weet wat goed voor je is, da's pech.

Dat er over een tijdje een meisje van elf in haar eentje rond de wereld wil zeilen, omdat ze het record graag wil breken (dat natuurlijk steeds scherper komt te staan), dat valt te verwachten...

Maar goed, beter dit, dan dat ze in een discoschuur het wereldrecord speedboozen gaat aanvallen, nietwaar?
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ook bedankt, maar welke wettelijke regels? Waar staat in de wet precies dat je de leerplichtregels mag overtreden als je maar genoeg geld hebt?
rose
14 jaar geleden
Er zijn alternatieve manieren om aan de leerplicht te voldoen... (Niet alle huizen hebben een puntdak.) Hoe dat zit met de wereldschool, daar kun je wellicht een nieuwe vraag van maken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat ik dat maar moet doen straks, ik heb er inmiddels wel het een en ander over gelezen, maar het ene bericht zegt dat de leerplicht heel streng is en dat een wereldreis in principe nooit een gewichtige reden is voor het niet nakomen van de leerplicht, maar andere bronnen zien dat anders.
Laura wordt behandeld als een gemiddeld kind.
Dat gaat dus niet op.
Als ouder zou ik er niet aan moeten denken dan een meiske van 14 de wereld alleen rond gaat varen.
Toch is hier meer aan de hand, ze heeft gaven/ talenten
Die maken dat er op haar andere dan gemiddelde regels van toepassing zijn.
Een zeer getalenteerd kind mag immers ook versneld door de school gaan (jaren overslaan bv.)
Dit meisje is qua kennis en inzicht haar leeftijdgenoten ver voorbij.
Dat Jeugdzorg nu mee gaat werken haar plannen op een verstandige wijze ten uitvoer te brengen , juich ik toe.
Dat ze ingeroepen zijn door een (terecht) bezorgde moeder, vind ik ook een goede zaak.
Laten we deze bijzondere persoon niet aan de ketting leggen, haar steunen en beschermen.
Ze is een unicum waar we als zeevarende natie trots op mogen zijn.
Met goede coaching, on line les en een volgschip.
moet haar wens ten uitvoer te brengen zijn.
Ik heb begrepen dat daar sponsors voor zijn.
Schakel deze mogelijkheden in en koester haar en haar wensen.
Als je zulke mensen aan de ketting legt , gaan ze helemaal kapot.
Een diamant moet je laten fonkelen en niet vertrappen
Ze zal wel moeten bijkomen van haar traumatiserende
terugkomst.
Stiekum denk ik, was doorgevolgen naar Nieuw Zeeland,
Dan was het veel moeilijker geweest haar terug te halen.
Maar misschien komt er nu nog iets veel beters uit de bus.
Dat gun ik haar en haar ouders van harte.