Maximum snelheid op de A12 bij Ede richting Utrecht?

Ik reed vandaag vanuit Ede op de A12 richting Utrecht.
Tot voor kort gold hier een maximumsnelheid van 100 km/uur. Nu stonden er echter zowel borden maximumsnelheid 100 km/uur, als borden maximumsnelheid 120 km/uur tussen 6-19 uur en als de spitstrook gesloten is. Maar ik dacht dat er geen spittstrook was. De linkerstrook is echter regelmatig gesloten. Is de linkerstrook dan een spittstrook. Ik dacht dat die altijd aan de rechterkant waren en door middel van een doorgetrokken streep gescheiden waren van de andere banen. Ook de betreffende linkerbaan was niet afgesloten met een doorgetrokken streep, maar wel met langere onderbroken strepen.
Dus ik ben nu een beetje in de war, mag je in zo'n geval 120 km/uur rijden of 100 km/uur?

Toegevoegd na 45 seconden:
Overigens was het 17 uur 's middags.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Antwoorden (3)

De linker, in dit geval afgesloten baan, is de spitsstrook.

volgens het onderbord van het 120 km/u bord mag je 120 km/u rijden tussen 6-19 uur. dat deed je. en wanneer de spitsstrook gesloten is en daarvan was in dit geval sprake.

je mocht dus 120 km/u.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Wat betrefd de spitsstrook heb je gelijk. Deze zitten normaal gesproken altijd rechts, maar er kunnen uitzonderingen zijn ivm de beperkte mogelijkheden. (daar zijn ze aan het werk)

Je mag daar tot 19:00 uur niet harder dan 100 kmph. Na 19:00 uur tot 06:00 uur mag je 120.

Dus in jou geval mocht je niet harder dan 100 kmph, ook al was die spitsstrook dicht ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben daar vandaag ook langs gereden, zowel van Utrecht naar Ede, als van Ede naar Utrecht, zit hier op de A12 de spitsstrook aan de linkerkant.

De 120 borden staan daar sinds kort, ik zag ze vandaag voor het eerst. 2 tot 3 weken terug had ik ze nog niet gezien. De spitstrook van Utrecht naar Ede is regelmatig open. Die van Ede naar Utrecht, bijna nooit (tenminste, niet op tijden dat ik er kom kennelijk).

De beide spitsstroken zijn er al langere tijd, op zijn minst 1 jaar, misschien zelfs al wel 2 jaar.

De spitstrook is dicht als de hoge klapborden van 100 grijs zijn, en het rode kruis boven de meest linker baan brand. Op dat moment mag je dus gewoon 120.

MAAR, als er onder de 120 borden staat: tussen 6:00-19:00 dan mag je daar dus alleen 120 als:
1. de spitsstrook dicht is
2. en alleen tussen de tijden van 6:00 tot 19:00

van 19:00 tot 6:00 mag je maar 100, en als de spitsstrook open is, mag je ook maar 100.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook het rijgedrag van anderen deed me twijfelen. Heel veel rijden 120. Maar ja dat is bijna altijd zo. Behalve bij de trajectcontrole. Die is er sinds vandaag op de A2 van Utrecht naar Amsterdam ook geloof ik.