Als je een dijkopgang, naar een dijk met een weg erover, op rijdt, en je komt van rechts; heb je dan voorrang? Of geldt er in deze een uitzondering?

Ik krijg het zelden, durf het niet te nemen (want men lijkt het niet te verwachten) en als ik voorrang geef, kijkt men maar raar op.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K

Het beste antwoord

Of je voorrang hebt of niet hangt ook af van de herkenbaarheid. Zou een onbekende bestuurder welke op de dijk rijdt, de weg van rechts duidelijk herkennen als een weg van rechts. Uit jurisprudentie blijkt dat wanneer een weg niet duidelijk als een weg van rechts herkenbaar is, de rechter al snel oordeelt dat je te maken hebt met een uitrit. Geen voorrang opeisen want het kan leiden tot vervelende discussies met de verzekeraar van de wederpartij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit moet gezien worden als een weg van rechts, dus je hebt voorrang. Tenzij het natuurlijk anders staat aangegeven middels een bord evt in combinatie met haaientanden.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Als er geen borden staan of haaientanden op de weg aanwezig zijn dan heb je inderdaad voorrang van rechts.
(Maar daar heb je niet veel aan als je in een wat ouder autootje voorrang neemt en hij wordt total loss verklaard ;) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier in Zeeland kom je vaak deze situatie tegen.
Vaak wordt een weg als deze, gezien als een op of afrit naar en van een dijk.
Je moet dan ook maar geen rekening houden dat je voorrang krijgt, die je eigenlijk wel hebt.
Bij ons was ook jaren lang zo'n weg, totdat er een ongeluk gebeurde, nu is het bovenop de dijk een voorrangsweg geworden en het probleem is opgelost.
Probeer dat via een lokale krant in het nieuws te krijgen of bij de wegbeheerder.
Of de weg van de minste weerstand, gewoon iedereen boven op de dijk voorrang geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je, better safe than sorry
Op de foto lijkt dit mij geen op- of afrit te zijn, maar echt een zijweg. Dan heeft de bestuurder van rechts inderdaad voorrang, tenzij dit natuurlijk met bebording of tekens op het wegdek anders is aangegeven.

Maar het probleem van dergelijke wegen is dat je vaak bijzonder weinig zicht hebt op zijwegen en vice versa. De bestuurder op de dijkweg ziet mogelijk niet eens dát er een zijweg loopt, en zal bestuurder geen vaart minderen om een eventueel van rechts komende bestuurder voorrang te geven. Jij weet wél dat er een kruising nadert, en kunt ook verkeer van rechts verwachten, dus mindert snelheid. Als dan een bestuurder op de dijkweg géén vaart mindert, zou er sprake kunnen zijn van een - niet helemaal correct genomen - gelegenheidsvoorrang: terwijl jij kijkt of er geen verkeer van rechts komt, is de bestuurder van links (die niet weet dat hij een zijweg nadert) je al voorbij. Natuurlijk hád de bestuurder op de dijk óók vaart moeten minderen, maar we weten allemaal dat er maar weinig ideale bestuurders bestaan.

Je hébt dus wel voorrang, maar op dit soort wegen moet je altijd extra goed opletten - van beide kanten - en dan loopt het wel eens anders dan zoals het eigenlijk hoort. Maar je kunt beter even staan treuzelen op een kruising, en eventueel met handgebaren of lichtsignalen elkaar duidelijk maken hoe je onderling de regels toepast, dan dat je een rit mag maken in de ambulance.